

118
Devletin Kitlesel Gözetleme Araçlarının Özgürlükler ve Hukuk Güvenliği Üzerindeki Etkileri ...
çerçevesinde alınan tedbirler kapsamında görüntü alma, kaydetme ve
muhafaza etmeye yönelik sistemlerin kurulduğu anlaşılmaktadır.
3. İlave Mevzuat İhtiyacı:
a. KGYS Kapsamında İlave Mevzuat İhtiyacı:
İlave mevzuat ihtiyacı olup olmadığının tartışılmasından önce
Anayasa’nın “Cumhuriyetin Nitelikleri” başlıklı 2’inci maddesinde
belirtilen ve Türkiye Cumhuriyetinin bir “HUKUK DEVLETİ” oldu-
ğuna ilişkin hükümde ne kastedildiğinin açıklanması önem arz etmek-
tedir. Zira bu konuda neden mevzuat ihtiyacı olduğunu belirleyecek
en önemli ve öncelikli kriter budur.
Hukuk devleti deyimi, vatandaşlarının devlete karşı güven bes-
lemelerini sağlayacak ve onlara hukuk güvenliği içerisinde yaşama
imkânı sunacak devlet için kullanılmıştır.
21
Anayasa Mahkemesi 1976 yılında verdiği bir kararında,
22
“Hukuk
devletinin temel unsuru, bütün devlet faaliyetlerinin hukuk kuralla-
rına uygun olmasıdır. Hukuk devleti insan haklarına saygı gösteren
ve bu hakları koruyucu, adil bir hukuk düzeni kuran ve bunu devam
ettirmeye kendisini zorunlu sayan ve bütün faaliyetlerinde hukuka ve
Anayasaya uyan bir devlet olmak gerekir. Hukuk devletinde yasa ko-
yucu organ da dâhil olmak üzere, Devletin bütün organları üstünde
hukukun mutlak bir egemenliğe sahip olması, yasa koyucunun faali-
yetlerinde kendisini her zaman Anayasa ve hukukun üstün kuralları
ile bağlı tutması gerekir.” şeklinde hukuk devletinde olması gereken
temel özellikleri belirtmiştir.
Bu saptamalardan görüldüğü üzere hukuk devletinde hukukun
üstünlüğü şemsiyesi altında devlet organlarının bütün faaliyetlerinin
hukuka uygunluğunun sağlanması en önemli özellik olarak ortaya ko-
nulmaktadır.
Fakat burada hukuk devletinin bir kanun devleti demek olma-
dığını da göz önünde tutmak gerekir. Bakıldığında mutlak monarşi-
lerde de kanun bulunmaktadır ancak bunlara hukuk devleti denmesi
21
Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, 8. Baskı, Yetkin Yay., Ankara, 2004,
s.114.
22
Anayasa Mahkemesi, KT:25.05.1976, E:1976/1, K:1976/28,
AYMKD
.,S.14, s.189.