

466
Feminist İktisat Teorisi Bağlamında Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme
faaliyetine ayırdığı zaman 3 saat 58 dakikadır. Bununla birlikte kadın-
ların tüm eğitim düzeylerinde, aynı eğitim düzeyindeki erkek çalışan-
ların yıllık ortalama esas iş gelirlerinden %1,3 oranında düşük gelir
elde ettikleri tespit edilmiştir. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tara-
fından gerçekleştirilen Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması 2014
sonuçlarına göre; Her 10 kadından 4’ü eşinden veya birlikte yaşadığı
kişiden fiziksel şiddet görmüştür. Ülke genelinde fiziksel şiddete ma-
ruz kalmış ya da kalmakta olan kadın nüfus oranı %35,5’tir. Türkiye’de
kadınların siyasi alandaki rolü, erkeklere göre geride kalmıştır. En son
2015 genel seçim sonuçlarına göre Türkiye Büyük Millet Meclisi’ndeki
kadın milletvekili sayısı 80 olup, bu değer oran olarak %14,57’de kal-
maktadır. Bu durum ülke karşılaştırmaları bakımından değerlendiril-
diğinde; Avrupa’da 2014 yılında kadın milletvekili oranının en yüksek
olduğu ülkeler; İsveç (%45) ve Finlandiya’dır (%42,5). Türkiye’de 2017
yılında 27 kişiden oluşan Bakanlar Kurulunda, sadece 1 tane kadının
varlığı, ülkemizdeki toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin siyasi yansıma-
sıdır. Ülke karşılaştırmalarına bakıldığında 2013’te Avrupa’da kadın
bakan oranının en yüksek olduğu ülkeler; İsveç (%54,2) ve Norveç’tir
(%50).
6. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME
Kadına verilen değer, toplumların gelişmişlik düzeyinin belirle-
yicisidir. Az gelişmiş toplumlarda kadının ve itibarının göz ardı edil-
mesi, insanlığın gelişiminin önündeki en büyük engellerdendir. Top-
lumsal anlamda kadına karşı ayrımcılığı önlemenin yollarından biri
toplumsal cinsiyete duyarlı politikaların geliştirilmesidir. Bu doğrul-
tuda fırsat eşitliği yaratan sosyal devletin gerçekleştirilebilmesi için
kullanılan araçlardan biri bütçedir. Cisiyete duyarlı bütçeleme ise, sos-
yal devlet ilkesine hizmet eden mali bir araç olarak feminist iktisadın
somut bir görünümüdür. Zira CDB’nin sağladığı finansal destekle bir
yandan cinsiyet ayrımcılığı ile mücadele edilirken, diğer yandan kadı-
nın statüsü yükseltilmekte ve kadına fırsat eşitliği tanınmaktadır.
Bu çalışmada ulaşılan sonuçlar şu şekilde sıralanabilir:
-Feminist iktisadın ilkeleri ile CDB birbirleriyle büyük oranda ör-
tüşmektedir.
-Türkiye dâhil CDB’nin dünya uygulamalarına bakıldığında, asıl