Previous Page  468 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 468 / 497 Next Page
Page Background

467

TBB Dergisi 2017 (özel sayı)

Işıl Fulya ORKUNOĞLU ŞAHİN / Elif YILMAZ FURTUNA

sorunun CDB’nin analiz aşamasında kalıp, uygulamaya aktarılma

noktasında sekteye uğramasıdır. Bunun başlıca sebebi; Türkiye’de

kadına yönelik ödenek tahsisinin yalnızca Aile ve Sosyal Politikalar

Bakanlığı ile sınırlandırılmasıdır. Bu durum, CDB’nin tam olarak uy-

gulamaya konulmasını, cinsiyete duyarlı politikaların oluşturulmasını

ve izlenmesini önlemektedir. Bunun yerine ulusal boyutta çeşitli ba-

kanlıklar düzeyinde ve yerel çerçevede ödeneklerin cinsiyete duyarlı

şekilde tahsisine ilişkin çalışmalar yapılmalıdır.

--Türkiye’de cinsiyete duyarlı bütçelemenin 5018 ve 6111 Sayılı

Kanunlar aracılığıyla kısmi şekilde uygulandığı görülmektedir. 5018

sayılı Kanun’da CDB’ye ilişkin olarak yalnızca analitik bütçe uygula-

masına yer verilmiştir. Ancak Türkiye’de 2004’ten itibaren uygulanan

analitik bütçe sınıflandırması kapsamında; kurumsal, fonksiyonel,

ekonomik ve finansman tipi sınıflandırma mevcut olmasına rağmen,

sosyal bütçe sınıflandırması bulunmamaktadır. Dolayısıyla engellile-

rin, yoksulların, çocukların, yaşlıların ve kadınların sosyal ve siyasi po-

litikalar sonucunda etkilenme düzeylerini ölçmeye yönelik bir analiz

sisteminin getirilmesi gereklidir. Çünkü kadınlara yönelik teşviklerin

yıllara göre değişiminin ve bu değişimin toplum kesimleri üzerindeki

etkilerinin analizi, uygulama politikalarının başarısının değerlendiril-

mesine katkı sağlayacaktır. Ayrıca çalışmada 7. CDB aracı olarak belir-

tilen Türkiye’de CDB’ye ilişkin vergisel teşviklerin etkilerinin analizi

de değerlendirmeye alınmalıdır. Zira Türkiye’de şeffaf veri setleri ile

ölçümü sağlanmadığından, CDB uygulamasının işlerliği ve işlerliği-

nin ölçümü noktasında sıkıntılar sürmektedir. Nitekim 2012 yılında

CDB ile ilişkilendirilmesine rağmen, 2013-2016 yılları arasında Türki-

ye bütçesinin cinsiyete duyarlı hale getirilmediği görülmüştür. Bunun

nedeni cinsiyete dayalı somut ödenek tahsisinin şartlı nakit desteği

dışında, sosyal harcama kalemleri içinde yer almamasıdır. 2014-2020

döneminde AB’ye katılım öncesi mali işbirliği çerçevesinde Türkiye’ye

verilen fon kullanım alanlarının biri cinsiyet eşitliğinin teşviki olması-

na ve 2017 bütçe sunuş konuşmasında fırsat eşitliği yaratıp, kadınların

işgücüne katılımını 2018’de %35’e, 2023’te %41’e çıkarma hedefinden

söz edilmesine rağmen, bütçe tahsisine değinilmemektedir. Diğer yan-

dan Maliye Bakanlığı’nın 2016 yılı bütçe sunuş konuşmasında 30 Ha-

ziran 2014 te kurulan “Devlet Destekleri Bilgi Sisteminin” verilerine

erişilebileceği bilgisi bulunmasına rağmen, ilgili birim henüz faaliyete