

TBB Dergisi 2011 (97)
Ş. Cankat TAŞKIN
217
rında meslekte kalabilmeleri mümkün olabilir. Ayrıca Avusturya’da
anayasa ile yargıç bağımsızlığı teminat altına alımıştır
200
.
Mahkeme, kural olarak 14 üyenin tamamının bir araya gelmesiyle
toplanabilir
201
. Başkan genel kurulun yönetim
görevini üstlenmesine
rağmen genel kurulda oy kullanamadığı için kararlarda 13 üyenin im-
zası bulunur ve böylece 7’ye 7 eşitlik olasılığı da ortadan kalkar. Ka-
rar yeter sayısı ise 8’dir. Bir üyenin toplantıya katılamadığı durumda,
olabildiğince katılamayan üyenin önerildiği kurum tarafından atanan
yedek üyenin katılımıyla mahkeme toplanır. Ancak bir üye, duruşma-
lar veya görüşmeler sırasında mazeretli duruma düşerse bu durumun
yedek üyelerle ikame edilmesi mümkün değildir, çünkü kararın olayı
baştan itibaren ele almış olan üyeler tarafından verilmesi esastır.
AYM’de bazı işler için
“küçük kurullar”
da oluşturulabilir
202
. Böyle
bir durumda bir başkanın ve oy hakkına sahip olan 4 üyenin bulun-
ması karar almak için yeterli olmaktadır Küçük kurul sistemi, mah-
kemeye ağır iş yükünün altından kalkma olanağı vermektedir. Daha
az önemli olan kararlar bu yöntemle hızlıca karara bağlanmakta ve
önemli işler Genel Kurul’a havale edilmektedir. Bu yöntemle, iki daire
şeklinde çalışılması durumunda ortaya çıkabilecek olan
“içtihat çeliş-
mesi”
sakıncasının da önüne geçilmektedir.
Romanya’da
203
AYM 9 üyeden oluşur ve üyelerin altısı Romanya
Meclisi tarafından seçilir; kalan üç üyeyi ise Cumhurbaşkanı atar
204
.
Meclis tarafından seçilen 6 üyenin üçünü Senato, üçünü de Millet Mec-
lisi seçer. Mahkeme üyelerinin görev süresi 9 yılla sınırlıdır. Mahkeme
üyeliğine seçilme bakımından alt; üyeliğinin sona ermesi bakımından
üst yaş sınırı yoktur. Üye seçilmek için hukuk fakültesi mezunu ol-
mak, yüksek hukuki formasyon
205
ve mesleğinde en az 18 yıllık de-
neyim şartı aranır
206
. Ayrıca, üyelerin üçte biri üç yılda bir yenilenir.
Adaylar, parlamento grupları, milletvekilleri ve senatörler aracılığıyla
parlamento hukuk komisyonuna sunulur. Hukuk komisyonu ve Mil-
200
Machacek, a.g.m,s. 17
201
Haller, a.g.m, s.51
202
Haller, a.g.m, s.51
203
Anayurt, a.g.m,s. 128,133,140,145,149
204
Kaboğlu,
Anayasa Yargısı
, s.30
205
Atar, a.g.m, s. 100
206
Kaboğlu,
Anayasa Yargısı
, s.37