Background Image
Previous Page  220 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 220 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2011 (97)

Ş. Cankat TAŞKIN

219

Kore AYM

212

1988 yılında kurulmuştur. Mahkeme 9 üyeden oluş-

maktadır ve büyük ve küçük kurul biçiminde çalışmaktadır. (AY md

111/2). Üyeler, üç ayrı kaynak tarafından gösterilen adaylar arasın-

dan devlet başkanı tarafından seçilirler. Böylece, 9 üyeden üçü yüksek

mahkeme başkanının, üçü devlet başkanının, üçü de parlamentonun

gösterdiği adaylar arasından 6 yıllık süre için seçilmektedir

213

. Ana-

yasa mahkemesi başkanı üyelerin önerisi, meclisin onayı ve devlet

başkanının seçmesiyle atanır. Üye seçilmek için 40 yaşın doldurulmuş

olması, en az 15 yıllık mesleki deneyim ve hukukçu olma şartları aran-

maktadır

214

. Başlangıçta 9 üyeden üçü yedek 6’sı asıl üyeyken sonra-

dan tümü asıl üye haline getirilmiştir

215

.

Kore AYM üyeleri ağır cezayı gerektiren bir suçtan hüküm giy-

mek veya yüce divanda yargılanmak dışında görevlerinden uzaklaş-

tırılamazlar. Üyeler 65, başkan 70 yaşından önce, istemleri olmadıkça,

emekliye sevk edilemezler. Üyeler hiçbir siyasi partiye üye olamazlar

ve siyasi faaliyette bulunamazlar. Kazanç sağlayıcı herhangi bir işte

çalışamazlar. Ticari şirketlerde ve ortaklıklarda işveren veya danışman

olamazlar

216

.

Fransa’da

217

Anayasa Konseyi

218

9 üyeden oluşur ve üyelerden

3’ünü cumhurbaşkanı

219

, 3’ünü meclis başkanı, üçünü de senato baş-

kanı atar. Fransa’da AY Konseyi’ne üyelik için alt; emeklilik için üst

yaş sınırı yoktur

220

. Üyeler, 9 yıllığına seçilirler ve yeniden seçilmeleri

olanaksızdır. Her üç yılda bir üyelerin üçte biri yenilenir

221

. Fransa’da

ayrıca eski cumhurbaşkanları Konsey’in doğal üyesi olarak kabul edi-

212

Tunç, a.g.m, s. 290, 292

213

Ulaş,a.g.m,s. 109

214

Ulaş

,

a.g.m,s. 104

215

Tunç, a.g.m, s. 293

216

Tunç, a.g.m, s. 297

217

Arslan,

Tebliğ (AYD 2004)

, s. 48

218

Anayasa Konseyi, 1958 Anayasasına göre kurulmuştur. Aslında mahkeme sıfatı

yoktur. İlk kuruluşunda yasama-yürütme arasındaki yetki uyuşmazlıklarını

çözümleyen bir kuruluş olarak öngörülmüştü. (Teziç, a.g.e, s. 175) Fakat sonradan

mahkeme gibi de çalışmaya başlamıştır.

219

Anayurt, a.g.m, s.120

220

Anayurt

,

a.g.m, s.133,s.140

221

Ülgen, Özen/Altunç,Sinan;

“Fransız Anayasa Konseyi”

, 2010 Anayasa Değişiklikleri

Çerçevesinde Yargı Bağımsızlığı, Türk Ceza Hukuku Derneği Yayınları,

(Editörler:

Öztürk, Bahri/ İlkiz, Fikret/ Kocasakal, Ümit)

, İstanbul 2010, s.54