Background Image
Previous Page  20 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Mahmut GÖKPINAR

19

İnsan haklarıyla temel hak ve özgürlükler arasındaki belirtilmesi

gereken diğer bir fark ise insan haklarının, herkese karşı ileri sürülebi-

len mutlak nitelikte haklar iken; temel hak ve özgürlüklerin bu niteli-

ğinin olmadığıdır. Bunların büyük bir kısmı, özellikle de ekonomik ve

sosyal haklar ile siyasal haklar bir anayasada düzenlendikleri oranda

ve biçimde ileri sürülebilir. Öğretide söz konusu özelliklerinden dolayı

bunların gerçek anlamda insan hakları olarak nitelendirilemeyeceğini

belirten görüşler bulunmaktadır.

49

Daha çok Alman hukuk terminolo-

jisinde yerleşik bir kavram olan

50

temel haklar terimi, Federal Alman

Anayasası’nın özgürlükleri düzenleyen ilk bölümünün başlığının adı-

dır. Bu terim, gerek 1961 gerekse 1982 Anayasaları ile Türk Hukukuna

da girmiştir. 1982 Anayasası’nın İkinci Kısmı “Temel Haklar ve Ödev-

ler” başlığını taşımaktadır.

51

İnsan hakları kavramı karşılığında kullanılan bir başka terim ise

kamu özgürlükleridir. Temel haklar gibi, insan hakları denen ideal

programın hayata geçip gerçekleşmiş kısmıdır.

52

Diğer taraftan kamu özgürlükleri ile temel hak ve özgürlükler

arasındaki farklar da şöyle belirtilebilir: Kamu özgürlükleri, adlî, idarî

yargı tarafından; temel hak ve özgürlükler ise anayasa yargısı tara-

fından korunur. Kamu özgürlükleri, sadece devlet ile birey arasında,

temel hak ve özgürlükler ise bireylerin kendi arasında da hüküm ve

49

Bu yöndeki görüşler için bkz. Atalay, Temel Haklar, s. 439.

50

Kapani, Hürriyet, s. 14.

51

Temel haklar terimi, yerleşik anayasal terim olarak, iç hukukumuz bakımından

Anayasada düzenlenmiş insan hakları anlamına gelmektedir. Öğretide, buna da-

yanak olarak da Türkiye Cumhuriyeti’nin nitelikleri belirtilirken kullanılan, 1961

Anayasasındaki, ‘insan haklarına dayalı’, 1982 Anayasasındaki, ‘insan haklarına

saygılı’ ifadeleri gösterilmektedir. Buna göre, her iki Anayasa da insan haklarını

bir ilke olarak değerlendirmekte; buna karşılık temel haklar terimi ile anayasada

yazılı olan pozitif insan hakları kastedilmektedir. Ayrıntılı bilgi için bkz. Atalay,

Temel Haklar, s. 439.; Ancak öğretide temel hak kavramının beraberinde temel

olmayan hak kavramını getireceği, bunun göreceli olacağı, kesin olarak geçerli ol-

mayan ölçütlere dayanarak hak ve özgürlükler arasında bir hiyerarşi yaratılma-

ması gerektiği de belirtilmektedir. Kaboğlu, Özgürlük, s.18.; Buna karşılık, terimde

geçen ‘temel’ sözcüğüyle bir hiyerarşi yaratılmadığı, ilgili insan hakkının anayasal

koruma ve tanımadan faydalandığının ifade edildiği, anayasal korumadan yarar-

lanan tüm hak ve özgürlüklerin birer temel hak olduğu vurgulanmaktadır. Kemal

Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi,

C.II,

Ekin Yayınevi, Bursa 2011, s. 487.

52

Kamu özgürlükleri, insan haklarının devlet tarafından tanınmış ve başta Anayasa

olmak üzere pozitif hukuka girmiş bölümüdür. Belli insan hakları, Anayasa ve ka-

nunlar tarafından düzenlenmiş, sınırları belirtilmiş böylece bireylerce doğrudan kul-

lanılabilir niteliğe kavuşturulmuştur. Kapani, Hürriyet, s.14. Dolayısıyla her kamu

özgürlüğü bir insan hakkıdır; ama her insan hakkı bir kamu özgürlüğü değildir.