Background Image
Previous Page  18 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Mahmut GÖKPINAR

17

İnsan hakları, artık insan olmanın en temel şartı olarak kabul

edilmektedir. Bu haklara sahip olmayan bir kişi, insan olma niteliği

bakımından eksiktir. Düşünce özgürlüğü olmadığı için düşüncelerini

açıklayamayan; inanç özgürlüğü olmadığı için istediği dine inanıp ge-

reklerini yerine getiremeyen; mülkiyet hakkı olmadığı için çalışarak

kazandıklarına sahip olamayan ve diğer birçok hakkı kullanamayan

bir kişi, insan olma niteliğinden yoksundur.

35

Bu yönüyle insan hakla-

rı, herkesin sahip olduğu bir değerdir. Bir insan, belli bir işi yapması,

belli bir rolü icra etmesi veya belli görevleri yerine getirmesi dolayısıy-

la bu hakları kazanamaz. Bunlar, sadece insan olmasından dolayı ona

aittir.

36

Başka bir ifadeyle, insan hakları önceden “insan (ın) hakları”

olarak adlandırılan olgunun yeni adıdır.

37

Filozof Jacques Martin’in

belirttiği gibi: “İnsan bir kişi, bir bütün, kendisinin ve kendi eylemle-

rinin bir efendisi olması

dolayısıyla haklara sahiptir ve sonuç olarak insan,

herhangi bir amaca yönelik bir araç değildir, fakat bir amaçtır. İnsan saygı gös-

terilme hakkına sahiptir, hakların konusudur, haklara sahiptir. Bunlar, insanın

insan olması yüksek gerçeği dolayısıyla insana borçlu olunan şeylerdir.

38

Bütün bunlardan da anlaşılacağı üzere, insan hakları, benzer kav-

ramlar olan ve öğretide kullanılan, “kamu hürriyetleri”, “temel hak ve

özgürlükler”,

39

“medenî haklar”, “vatandaş hakları”

40

gibi kavramlar-

dan, onları da içine alan daha geniş bir anlama sahiptir

41

ve insan de-

ğerini korumayı, insanın maddî ve manevî varlığının bir bütün olarak

geliştirilmesini, hayata geçmesini amaçlayan kuralların bütünüdür.

42

35

Oktay Uygun, Türkiye’de Demokrasi ve İnsan Hakları, TODAİ Yayınları, Ankara

1996, s. 6.

36

Maurice Cranston, “İnsan Hakları Nelerdir?”, Çev.:Atilla Yayla, İçinde: Sosyal ve

siyasal Teori, Der.: Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara 1999, s. 314.

37

Cranston, s. 311.

38

Aktaran, Cranston, s. 314.

39

Bu tür kullanımlar için bkz. Algan, s. 23.

40

Bu tür kullanımlar için bkz. Tanör, İnsan Hakları, s. 15.

41

Algan, s. 23.

42

Esra Atalay, “Yargısal Temel Haklar”, İçinde: Prof. Dr. Şükrü Postacıoğlu’na Ar-

mağan, DEÜHFY, İzmir 1997, s. 438.; İnsan hakları, genel olarak, daha çok olması

gereken alanında kalan veya sadece platonik bildirilere geçen bir ‘ulaşılacak he-

defler programı’ olup ‘ideal bir haklar’ listesidir. Kapani, Hürriyet, s. 14.; Tanör,

İnsan Hakları, s. 15.; Atalay, Temel Haklar, s. 438.; Pozitif hükümlerden çok moral

inançlara dayanmakta olup, insanların eylemlerine rehberlik etmektedir. Nihat

Bulut, Sanayi Devriminden Küreselleşmeye Sosyal Haklar, XII Levha Yayınları,

İstanbul 2009, s. 9.; Ayn Rand, “İnsan (ın) Hakları”,Çev.:Atilla Yayla, İçinde: Sosyal

ve siyasal Teori, Der.: Atilla Yayla, Siyasal Kitabevi, 2. Baskı, Ankara 1999, s. 317.