Previous Page  14 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 685 Next Page
Page Background

13

TBB Dergisi 2017 (133)

A. Ersoy KONTACI

geriye kalan iki devlet organı olan “yasama” ve “yürütme” organla-

rının kuruluşu ve birbirleriyle olan ilişkileri dikkate alınarak incelen-

mektedir.

Buna göre, hükümet sistemleri arasında öncelikle

kuvvetler birli-

ğine dayanan sistemler

ve

kuvvetler ayrılığına dayanan sistemler

ayrımı

yapılmakta ve kuvvetler birliğine dayanan sistemler arasında; kuv-

vetlerin yürütmede toplandığı “mutlak monarşi” ve “diktatörlükler”

ile kuvvetlerin yasamada toplandığı “meclis hükümeti” sistemi sayıl-

maktadır.

1

Kuvvetler ayrılığına dayanan sistemler olarak ise karşımıza; “par-

lamenter sistem”, “başkanlık sistemi” ve “yarı-başkanlık sistemi” çık-

maktadır. Bu sınıflandırmaya göre parlamenter sistem; genellikle “yu-

muşak kuvvetler ayrılığı” sistemi olarak adlandırılmakta

2

ve yürütme

organının siyaseten etkin kanadını oluşturan başbakan ve bakanlar

kurulunun (“hükümet” veya “kabine”), halk tarafından seçilmiş yasa-

ma organının içinden çıktığı ve ona karşı siyaseten sorumlu olduğu bir

rejimi anlatmaktadır.

3

Bu sistemde ayrıca, yasama organı tarafından

seçilen ama çoğunlukla sembolik yetkilerle donatılmış olan bir cum-

hurbaşkanı (veya rejimin türüne göre, yine sembolik yetkilere sahip

olan ve fakat veraset ilkesine göre belirlenen bir monark) bulunmak-

tadır. Ancak, siyasî konulardaki asıl sorumluluk, hem bireysel hem

de kolektif olarak, yasama organının içinden çıkan bakanlar kuruluna

aittir. Bu durum, bakanlar kurulunun her an parlamenter çoğunluğun

güvenine sahip olmasını zorunlu kılmaktadır.

4

Son olarak, bu sistemde

1

Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Basım A.Ş., İstanbul 2009, s. 414-417.

2

Örn. Bkz., Fazıl Sağlam, Anayasa Hukuku Ders Notları, Yakın Doğu Üniversi-

tesi Yayınları, Lefkoşa 2013, s. 143, 153-154. Buna karşın, parlamenter sistemin

günümüzde kuvvetlerin yasama veya yürütme tekelinde birleşmesine yol açtığı

hakkında bkz. Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Siyasî Kitabevi, Ankara

2001, s. 181-184. Benzer şekilde, daha 20. yüzyılın ilk yarısından başlayarak parla-

mentoların asıl işlevlerini yitirdikleri eleştirileri hakkında bkz. Carl Schmidt, Die

geistesgeschichtliche Lage des heutigen Parlamentarismus, Duncker & Humblot,

Berlin 2010; Klaus Von Beyme, Die parlamentarische Demokratie: Entstehung

und Funktionsweise 1789-1999, Springer VS, Wiesbaden 2014.

3

Leon D. Epstein,, “Parliamentary Government”, Internationl Encyclopedia of the

Social Sciences, Vol 11 (1968), s. 419-425.

4

İbrahim Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yayıncılık,

İstanbul 2014 (9. Bası), s. 149; Şeref İba, Anayasa Hukuku ve Siyasî Kurumlar, Tur-

han Kitabevi, Ankara 2008, s. 105-106; Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel

Teorisi, Cilt - I, Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa 2001, s. 593-594. Bakanlar kurulu