Previous Page  19 / 685 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 685 Next Page
Page Background

18

Parlamenter Sistemden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler

Bu çerçevede 1982 Anayasası’nın orijinal halinde benimsenmiş

olan hükümet sistemine bakıldığında, kimi yazarlarca daha en başın-

dan itibaren yapılan

“yarı-başkanlık sistemi”

19

,

“başkanlı bir parlamenter

sistem”,

20

“aksak başkanlık hükümeti”

21

veya

“...ne saf parlamenter, ne saf

yarı başkanlık (olup), özgül şartlara göre bu ikisi arasında gidip gelen (bir

sistem)”

22

türünden değerlendirmelere karşılık; sistemin esasen yasa-

ma organı karşısında yürütme organının ve yürütme organı içinde

de cumhurbaşkanının güçlendirildiği bir parlamenter sistem olduğu

yönünde genel bir kabulün mevcut olduğu görülmektedir.

23

Nitekim

Anayasa’da cumhurbaşkanına saf parlamenter sistemdeki “yetkisiz ve

sorumsuz devlet başkanı” rolünü aşan kimi önemli yetkiler verilme-

sinden

24

hareket eden kimi yazarların;

“zayıflatılmış parlamentarizm”

25

veya

“klâsik niteliğini bir ölçüde kaybetmiş bir parlamenter rejim”

26

ta-

nımlaması yaptıkları dahi görülebilmektedir. Buna karşın, diğer bazı

yazarlarınsa cumhurbaşkanına tanınmış olan yetkilerin az veya çok

olmasının sistem üzerinde bir etkisi olmadığını belirttikleri ve 1982

Anayasası’nın kurmuş olduğu hükümet sistemini

“saf bir parlamenter

hükümet sistemi”

olarak kabul ettikleri görülmektedir.

27

Neticeten, ara-

daki yorum farkları ne olursa olsun, 1876 Anayasası’nda 1909 yılında

yapılan değişikliklerle başlayan

28

parlamenter sistem geleneğinin 1982

19

Zafer Üskül, Türkiye’nin Anayasa Sorunu, AFA Yayınları, İstanbul 1991, s. 124.

20

Bakır Çağlar, Parlamentolar ve Anayasa Mahkemesi: Teori ve Pratikte Anayasa

Yargısının Sınırları Problemi”, Anayasa Yargısı, Cilt 3 (1986), Anayasa Mahkeme-

si Yayınları, Ankara 1986, s.164.

21

Lütfi Duran, Türkiye Yönetiminde Karmaşa, Çağdaş Yayınları, İstanbul 1988, s

18-19.

22

Serap Yazıcı, Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri: Türkiye İçin Bir Değerlendir-

me, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2002, s. 147-148.

23

Bu konuda bazı örnekler için bkz. Mümtaz Soysal, 100 Soruda Anayasanın Anla-

mı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1997, s. 197; Mehmet Turhan, Hükümet Sistemleri

ve 1982 Anayasası, Dicle Üniversitesi Basımevi, Diyarbakır 1989, s. 169; Yavuz

Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza, Konya 2002, s. 162-163; Burhan Kuzu,

“Parlamenter Rejimlerde Devlet Başkanının Konumu ve 1961-1982 Anayasaların-

da Durum”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 53, S.1-4 (1988-

1990), s. 34-90 (Yazar’ın bu çalışmada atıf yapılan görüşü, şu kaynaktan alınmıştır:

Anayasa Mahkemesinin Kuruluşunun 55. Yılı Anısına 55 Yıl 55 Makale, Anayasa

Mahkemesi Yayınları, Ankara 2017, s. 640).

24

Bülent Tanör, İki Anayasa: 1961-1982, XII Levha Yayınları, İstanbul 2012, s. 104-

105, 108-110.

25

Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara 2014 (15. Ba-

sım), s. 366.

26

Zafer Gören, Anayasa Hukuku, Seçkin Kitabevi, Ankara 2006, s. 151.

27

Örn. bkz. Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Basım Yayın Dağı-

tım, Bursa 2016 (20 Baskı), s. 298.

28

Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul