

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...
228
görevin gerektirdiği niteliklerin saptanmasını ve saptanmış niteliklerin değiş-
tirilmesini, Anayasa çerçevesi içinde kalmak kaydıyla, görevin ve ülkenin ge-
reklerine ve zorunluluklarına göre serbestçe takdir edebileceğini kabul etmek
yerinde olur. Çünkü bu gerek ve zorunlulukları en iyi bilecek durumda olan
Kanun Koyucudur. Burada değişikliğin tarihinden önce kazanılmış hakların
korunup korunmamış olduğunun önemi vardır.”
ifadeleri ile 10/03/1977
tarih, 1976/51 esas ve 1977/16 karar numaralı kararındaki,
“Diğer hu-
kuk alanlarında olduğu gibi kamu hukuku alanında da Anayasa, yasa, tüzük,
yönetmelik gibi düzenleyici tasarruflarla konmuş kurallar, kamu hizmetinin
gerekleri, gereksinmeleri gibi nedenlerle ve kondukları yöntemlere uyulmak,
Anayasa’ya ve yasalara uygun düşmek kaydıyle her zaman değiştirilebilirler
veya kaldırılabilirler. Tersine bir kural getirilmedikçe bu değiştirme ve kaldı-
rışlarla doğan yeni duruma uyulmak, o statü içindeki herkes, her kamu hiz-
metlisi için zorunludur.”
ifadeleri yürürlükteki kanunların daha sonra
yürürlüğe girecek kanunlar ile kısmen veya tamamen değiştirilebile-
ceğine işaret etmektedir.
Bu noktada cevabı aranması gereken soru, kanun koyucunun
mevcut durumu değiştirebilme yetkisinin bir sınırının olup olmadığı-
dır. Bu sınır Anayasa’nın 2’nci maddesinde belirtilen hukuk devletinin
en önemli koşullarından birisi olan hukuki güvenliğin zedelenmeme-
sidir. Kanun koyucunun hukuki düzenlemelerde kendisine tanınan
takdir yetkisini anayasal sınırlar içinde adalet, hakkaniyet ve kamu
yararı ölçütlerini göz önünde tutarak kullanması gerektiği ifade eden
AYM’ye göre, kanunlarda yapılan değişiklikler kazanılmış hakları et-
kilemediği ve hukuk güvenliğini zedelemediği sürece bu değişiklik-
lerin hukuk devleti ilkesine aykırı oldukları ileri sürülemeyecektir.
30
AYM, hukuki güvenlik ilkesine yönelik olarak, emeklilik yaşını
kademeli olarak altmış beşten altmış bire indiren 08/07/2003 tarih ve
4919 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişik-
lik Yapılmasına Dair Kanun’a ilişkin olarak verdiği, 08/10/2003 tarih,
2003/67 esas ve 2003/88 karar numaralı kararında
31
şu değerlendir-
mede bulunmuştur:
“Öte yandan, 61 ilâ 65 yaş arasında olup, devlet bü-
rokrasisinin üst kademelerinde yer alan ve kamu hizmetinin başarı ile sürdü-
30
AYM’nin 18/05/2011 tarih, 2008/80 esas ve 2011/81 karar numaralı kararı
31
AYM’nin 08/10/2003 tarih, 2003/67 esas ve 2003/88 karar numaralı kararı, www.
anayasa.gov.tr, (Erişim Tarihi: 19/10/2011)