

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...
234
seköğretim kurumlarından mezun olmuş ancak komiser yardımcılığı
kursunu henüz bitirmemiş olanların hukuki güvenliklerinin dikkate
alınmamış olması Anayasa’ya aykırı bulunmuş iken; 2011 yılında ve-
rilen karara konu başvuruda 4638 sayılı Kanun’un yürürlüğe girdiği
tarihte komiser yardımcılığı kursunu bitiren ancak, dört yıllık yükse-
köğretimine devam eden polislere yönelik bir düzenleme yapılmama-
sının hukuki güvenlik ve eşitlik ilkeleri kapsamında Anayasa’ya aykırı
olduğu iddia edilmiştir.
39
39
Diyarbakır Birinci İdare Mahkemesi tarafından yapılan başvuruda;
4638 sayılı Kanun öncesinde, dört yıllık yükseköğretim kurumlarından mezun
olan polis memurlarından en az altı aylık komiser yardımcılığı kursunu başarıyla
tamamlamış olanların (A) grubu polis amiri olmaları mümkün iken, 4638 sayılı
Kanun ile yapılan değişiklikle bu yolun kapatıldığı,
4638 sayılı Kanun öncesinde (A) grubu polis amiri olabilmek için gerekli koşulla-
rı yerine getirmek üzere olan kişilerin kazanılmış haklarının korunmasına yöne-
lik olarak da 3201 sayılı Kanun’a geçici 20’nci maddenin eklendiği, ancak geçici
20’nci maddenin yürürlüğe girdiği 21/04/2001 tarihinden önce 1999 yılında ko-
miser yardımcılığı kursunu bitirmiş olmakla birlikte bu tarihte dört yıllık yüksek
öğretimine devam eden davacının, 4638 sayılı Kanun’un yürürlüğe girmesinden
yaklaşık 45 gün sonra dört yıllık okuldan mezun olduğu, 4638 sayılı Kanun yürür-
lüğe girmeseydi, davacının 45 gün sonra 3201 sayılı Kanun’un o tarihte yürürlük-
te olan 55’nci maddesi uyarınca (A) grubu polis amiri olarak atanacağı konusunda
her hangi bir ihtilaf bulunmadığı, zira davacının (A) grubu polis amiri olabilmek
için gerekli koşullardan ilkini 1999 yılında komiser yardımcığı kursunu bitirmek
suretiyle yerine getirdiği, ikinci koşul olan dört yıllık yüksek öğretim kurumun-
dan mezun olma koşulunu ise bitirme aşamasına geldiği, nitekim 45 gün sonrada
bu koşulu tamamlandığı, davacının kendiliğinden değil, 3201 sayılı Kanun’un o
tarihte geçerli olan 55’nci maddesi hükmüne dayanarak bu yola girdiğinin açık
olduğu, mevcut Kanun maddesine güvenerek bu yola girmiş ve belli bir aşama-
ya gelmiş olan davacının 4638 sayılı Kanun ile 3201 sayılı Kanun’un 55’nci mad-
desinde yapılan değişiklik ile (A) grubu polis amiri olmak imkanının kalmadığı,
bir başka anlatımla davacı ve davacıyla aynı pozisyonda olanlara (A) grubu polis
amiri olma yolunun kapatıldığı,
AYM’nin 07/02/2008 tarih, 2005/38 esas ve 2008/53 karar numaralı kararında
belirtildiği üzere
“...yasanın yürürlüğe girdiği tarihte komiser yardımcığı kursuna de-
vam edenlerin yasa kapsamına alınmamış olması ...”
nasıl hukuki güvenlik ilkesine
aykırılık taşıyor ise, aynı şekilde
“yasanın yürürlüğe girdiği tarihte komiser yardım-
cığı kursunu bitiren ve dört yıllık yüksek öğretime devam edenlerin...” kanun kapsamına
alınmamasının da bir eksiklik olduğu, iptale konu edilen geçici 20’nci maddede yer alan;
“bulunduğu rütbede dört yıllık yükseköğretim kurumlarından mezun olup”
şeklinde-
ki ibarenin, o tarihte henüz mezun olmamış olan davacıyı kapsamadığından, bir
başka anlatımla geçici 20’nci maddedeki bu ibarelerin (A) grubu polis amiri olmak
için gerekli koşulları yerine getirme sürecine giren ve mevcut yasal düzenlemeye
güvenerek haklı bir beklenti içerisinde bulunan davacının hakkını koruyucu ola-
cak şekilde düzenlenmediğinden ya da gelinen noktada davacının (A) grubu polis
amiri olarak atanmasına engelin geçici 20’nci maddede yer alan ibareler olduğun-
dan, anılan ibarelerin Anayasanın 2 ve l0’ncu maddelerine aykırılığı olduğu ifade
edilmiştir.