

TBB Dergisi 2012 (100)
Yusuf Solmaz BALO
39
• Dokunulmazlığı kaldırılan milletvekilleri, hangi fiilden dolayı
yargılanacaksa, ancak onunla sınırlı olarak hakkında cezaî takibat
yapılabilir. Diğer eylemleri dolayısıyla yasama dokunulmazlığı
devam etmektedir
111
.
• Meclis tarafından verilen yasama dokunulmazlığının kaldırılma-
sı kararı milletvekilinin suçluluğu veya suçsuzluğu yönünde bir
anlam taşımaz. Çünkü söz konusu karar isin esasına girilmeden
verilmiştir. Mahkemeler de, Meclisin görüsü ile hiçbir şekilde bağ-
lı değildir
112
.
• Yasama dokunulmazlığının kaldırılması milletvekilliği sıfatının
sona ermesi anlamına gelmez. Milletvekili, yasama çalışmaları-
na devam edebilir
113
. Yargılama sonucunda milletvekili, seçilme
yeterliliğine engel bir suçtan (Any.m.76) kesin hüküm giyerse,
Anayasanın 84/2. maddesi uyarınca o milletvekilinin milletvekil-
liğinin düşmesi sonucu ortaya çıkabilir
114
. Bu konudaki mahkeme
kararının TBMM Genel kuruluna bildirilmesi ile Meclis üyeliği
düşer
115
ve ancak bunda sonra söz konusu cezanın infazı gerçek-
leşebilir.
• Dokunulmazlığı kaldırılmış olan milletvekilinin mahkum olmuş
olduğu suç veya almış olduğu ceza Anayasanın 76/2. maddesi
kapsamında yer almamakta ise, mahkum olan milletvekilinin mil-
letvekilliği sona ermez. Bu nedenle de, cezanın infazı söz konusu
olamaz. Bu durumda, cezanın infazı üyelik sıfatının sona ermesine
bırakılır (Any.m.83/4)
116
.
• Dokunulmazlığı kaldırılan milletvekili, kişiye bağlı korumalar
bakımından, ceza muhakemesi karşısında “
ayrıcalıklı olmayan
”
bir statüye geçmiştir. Bir başka deyişle, yasama dokunulmazlığı
111
Teziç, s. 389; Gürbüz, s. 124; Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s. 284; Özer,
s. 52.
112
Yalova, Yüksel; Türkiye Örneğinde Yasama Dokunulmazlığı Kavramı, Yayınlan-
mamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yö-
netimi Anabilim Dalı Siyaset ve Sosyal Bilimler Bilim Dalı,1995, s. 65.
113
Teziç, s. 389; Gürbüz, s. 124; Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s. 284; Özer,
s. 52.
114
Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, s. 245; Gürbüz, s. 124.
115
Neziroğlu, s. 442; Aynı düşüncede bkz. Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s.
285.
116
Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s. 285.