Background Image
Previous Page  36 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Yusuf Solmaz BALO

35

olağan yargılama usulüne tabi olarak yargılanması da doğru olma-

yacaktır. Bu nedenle, Türk hukukunda yasama dokunulmazlığına

benzer bir kurumun

92

cumhurbaşkanlığı için de düzenlenmesi isa-

betli olacaktır

93

.

V- Yasama Dokunulmazlığı Kapsamında Olmayan Durumlar

Başka ülkelerde olduğu gibi, Türkiye’de de,

“temiz toplum”

özlemi,

yasama dokunulmazlığının kapsamının daraltılmasını gündeme getir-

miştir

94

.

Yasama dokunulmazlığı nispî nitelik taşımaktadır. Çünkü, koru-

ma alanı ceza kovuşturmasıyla sınırlıdır, istisnaları barındırmaktadır,

kaldırılabilir ve geçicidir

95

.

A. Medeni Hukuk - İcra ve İflas Hukuku Bakımından

Yasama dokunulmazlığının nispî olmasının bir sonucu da, ko-

rumanın yalnızca ceza kovuşturmasına karşı geçerli olmasıdır. Buna

bağlı olarak, yasama dokunulmazlığı ceza kovuşturmasına ve verilmiş

bir ceza hükmünün yerine getirilmesine karşı milletvekilini korumak-

ta olup, milletvekili hakkında hukuk davası açılması ve ilamlı veya

ilamsız cebri icra yoluna gidilmesine ve haciz işlemi uygulanmasına

bir engel bulunmamaktadır

96

. Milletvekilleri hakkında cebri icra veya

tedbir kararı verilmesi onların özgürlüklerini kısıtlamayan, yalnızca

malvarlıkları üzerinde tasarruf yetkileri kısıtlayan işlemler olduğu

için, milletvekilleri hakkında hukuk davası açılması, icra takibinde bu-

lunulması, ihtiyati tedbir veya haciz uygulaması yasama dokunulmaz-

lığı koruması kapsamında yer almamaktadır

97

.

92

“Cumhurbaşkanlığı dokunulmazlığı”

önerisi için bkz. Feyzioğlu, Yasama Dokunul-

mazlığı, s. 27.

93

Adem, s. 39.

94

“Türkiye’de yasama dokunulmazlığının kapsamı daraltılmalıdır. Bunun için yapılabilecek

bir Anayasa değişikliğinde yasama dokunulmazlığının ceza kovuşturmasına engel olma-

ması sağlanmalıdır. Yalnızca hürriyeti sınırlayan yakalama, gözaltına alma ya da tutuk-

lama hallerinde meclisin kararı gerekli olmalıdır.”

Bkz. Teziç, s. 391.

95

Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, s. 286.

96

Teziç, s. 386 Gözübüyük, s. 192; Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, s. 246; Neziroğ-

lu, s. 440.

97

Dönmezer/ Erman, s. 273; Özbudun, s.289.