

TBB Dergisi 2012 (100)
Yusuf Solmaz BALO
37
göre, kabahatler, Anayasanın 83/2. maddesi kapsamında yasama do-
kunulmazlığı kapsamında yer almakta mıdır?
Konu, bir şekilde TBMM’ne intikal etmiş, Meclis Anayasa ve Ada-
let Komisyonlarından oluşan Karma Komisyonda görüşülmüştür. Ko-
misyonun hazırladığı raporun sonuç bölümünde; “
kabahatler alanında
yargının, itiraz ya da ba
ş
vuru sonucu da olsa yargılama faaliyetine girecek
olmasının özü itibariyle yargılama sürecini ba
ş
lataca
ğ
ı, kabahatlerin geni
ş
anlamda Anayasanın 83. maddesindeki suç kavramının içinde mütalaa edil-
mesi gerekti
ğ
i, kabahatlerin 5326 sayılı ayrı bir Kanunla düzenleniyor olma-
sının bu durumu de
ğ
i
ş
tirmedi
ğ
i, Anayasanın lafzı ve ruhunun yorumundan
suç kavramının hem cürüm hem de kabahatlerin dokunulmazlık kapsamında
de
ğ
erlendirilmesi gerekti
ğ
i”
102
belirtilmiştir
103
.
Bu değerlendirmeye katılmak mümkün değildir
104
. Çünkü, yeni
TCK sisteminde, kabahat teşkil eden eylemler de bir haksızlık oluştur-
maktadır, ancak bu eylemler suç kabul edilmeyen eylemlerdir. Hak-
sızlık oluşturan bir fiilin suç veya kabahat olarak tanımlanmasında,
izlenen suç politikası etkili olmaktadır. Haksızlıklar arasında bu yönde
bir tasnif yapılması durumunda; bu tasnifte, hukuka aykırı olan fii-
lin ifade ettiği haksızlık içeriği esas alınmaktadır. Söz konusu tasnif,
haksızlıklar arasındaki nicelik farkına dayanmaktadır
105
. Bize göre,
Anayasanın 83 üncü maddesinde
“suç”
deyimi kullanıldığından, suç
sayılmayan eylemler, yasama dokunulmazlığı korumasından yarar-
lanmayacaktır
106.
102
Aktaş, Kadir; TBMM Uygulaması Anlamıyla Yasama Dokunulmazlığı, Adalet
Yayınevi, Ankara 2009, s. 67.
103
Özgen’e göre, kısa süreli de olsa üyenin Meclis çalışmalarına katılamaması bazen
çok önemli bir yasama görevini yerine getirmeyi engeller. Bu nedenlerle dokunul-
mazlık, kabahatlerden dolayı da yasama görevinin yerine getirilmesini engelleye-
cek ve baskı oluşturacak kovuşturma yapılmasına engel olur. bkz. Özgen, Eralp,
Yeni Anayasamız ve Milletvekili Dokunulmazlığı, AÜHFD, S.2., C. 18, s. 250.
104
Aynı görüşte bkz. Abdulhakimoğlu, s. 93; Aktaş, s. 112; Yasama dokunulmazlığının
sadece suç oluşturan fiiller bakımından öngörülmüş olduğu, bu nedenle de
milletvekilleri hakkında Kabahatler Kanunu hükümlerinin uygulanacağı
hakkında bkz. Hakeri, Hakan, Ceza Hukuku Genel Hükümler, Seçkin Yayıncılık,
6. Baskı, s. 88.
105
5326 sayılı Kabahatler Kanunu Genel Gerekçesi, ulaşım tarihi: 15.04.2012, http://
www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem22/yil01/ss840m.htm,
106
Gören, s. 210; Milletvekili tarafından gerçekleştirilen ve kabahat olarak kabul
edilen eylemler dolayısıyla, milletvekilleri hakkında yürütülecek kovuşturma
hakkında geniş açıklama için
“Yasama Dokunulmazlığı Kapsamında Olmayan
Durumlar, Kabahatler Bakımından”
başlığı altındaki açıklamalara bkz.