Background Image
Previous Page  38 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 38 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Yusuf Solmaz BALO

37

göre, kabahatler, Anayasanın 83/2. maddesi kapsamında yasama do-

kunulmazlığı kapsamında yer almakta mıdır?

Konu, bir şekilde TBMM’ne intikal etmiş, Meclis Anayasa ve Ada-

let Komisyonlarından oluşan Karma Komisyonda görüşülmüştür. Ko-

misyonun hazırladığı raporun sonuç bölümünde; “

kabahatler alanında

yargının, itiraz ya da ba

ş

vuru sonucu da olsa yargılama faaliyetine girecek

olmasının özü itibariyle yargılama sürecini ba

ş

lataca

ğ

ı, kabahatlerin geni

ş

anlamda Anayasanın 83. maddesindeki suç kavramının içinde mütalaa edil-

mesi gerekti

ğ

i, kabahatlerin 5326 sayılı ayrı bir Kanunla düzenleniyor olma-

sının bu durumu de

ğ

i

ş

tirmedi

ğ

i, Anayasanın lafzı ve ruhunun yorumundan

suç kavramının hem cürüm hem de kabahatlerin dokunulmazlık kapsamında

de

ğ

erlendirilmesi gerekti

ğ

i”

102

belirtilmiştir

103

.

Bu değerlendirmeye katılmak mümkün değildir

104

. Çünkü, yeni

TCK sisteminde, kabahat teşkil eden eylemler de bir haksızlık oluştur-

maktadır, ancak bu eylemler suç kabul edilmeyen eylemlerdir. Hak-

sızlık oluşturan bir fiilin suç veya kabahat olarak tanımlanmasında,

izlenen suç politikası etkili olmaktadır. Haksızlıklar arasında bu yönde

bir tasnif yapılması durumunda; bu tasnifte, hukuka aykırı olan fii-

lin ifade ettiği haksızlık içeriği esas alınmaktadır. Söz konusu tasnif,

haksızlıklar arasındaki nicelik farkına dayanmaktadır

105

. Bize göre,

Anayasanın 83 üncü maddesinde

“suç”

deyimi kullanıldığından, suç

sayılmayan eylemler, yasama dokunulmazlığı korumasından yarar-

lanmayacaktır

106.

102

Aktaş, Kadir; TBMM Uygulaması Anlamıyla Yasama Dokunulmazlığı, Adalet

Yayınevi, Ankara 2009, s. 67.

103

Özgen’e göre, kısa süreli de olsa üyenin Meclis çalışmalarına katılamaması bazen

çok önemli bir yasama görevini yerine getirmeyi engeller. Bu nedenlerle dokunul-

mazlık, kabahatlerden dolayı da yasama görevinin yerine getirilmesini engelleye-

cek ve baskı oluşturacak kovuşturma yapılmasına engel olur. bkz. Özgen, Eralp,

Yeni Anayasamız ve Milletvekili Dokunulmazlığı, AÜHFD, S.2., C. 18, s. 250.

104

Aynı görüşte bkz. Abdulhakimoğlu, s. 93; Aktaş, s. 112; Yasama dokunulmazlığının

sadece suç oluşturan fiiller bakımından öngörülmüş olduğu, bu nedenle de

milletvekilleri hakkında Kabahatler Kanunu hükümlerinin uygulanacağı

hakkında bkz. Hakeri, Hakan, Ceza Hukuku Genel Hükümler, Seçkin Yayıncılık,

6. Baskı, s. 88.

105

5326 sayılı Kabahatler Kanunu Genel Gerekçesi, ulaşım tarihi: 15.04.2012, http://

www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem22/yil01/ss840m.htm

,

106

Gören, s. 210; Milletvekili tarafından gerçekleştirilen ve kabahat olarak kabul

edilen eylemler dolayısıyla, milletvekilleri hakkında yürütülecek kovuşturma

hakkında geniş açıklama için

“Yasama Dokunulmazlığı Kapsamında Olmayan

Durumlar, Kabahatler Bakımından”

başlığı altındaki açıklamalara bkz.