Background Image
Previous Page  37 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 477 Next Page
Page Background

Yasama DokunulmazlIğı

36

Bu nedenle, milletvekili hakkında borcunu ödemediği için her tür-

lü hukuki dava açılabilir veya hukuki takipler yapılabilir, milletvekili

aleyhine tazminat davası açılabilir

98

.

Bununla birlikte milletvekili, mahkeme huzurunda uygun ol-

mayan bir söz söylediği veya bir harekette bulunduğu gerekçesiyle

HUMK md. 150/3 hükmü çerçevesinde sorgulanamaz ve hapis ya da

para cezasına çarptırılamaz.

Anayasa ve kanunlarla aksi öngörülmedikçe, parlamento üyeleri

tanık sıfatıyla mahkemelerde dinlenebilir. Ancak parlâmento üyesinin

tanık sıfatıyla da olsa ihzaren celp edilmesi mümkün değildir. Zira bu

parlâmento üyesinin üzerinde hürriyeti kısıtlayıcı bir tedbirin uygu-

lanması anlamına gelir

99

.

B. Kabahatler Bakımından

Yasama dokunulmazlığının konusu, parlamento üyesinin görevi

dışında işlemiş olduğu “

suç”

teşkil ettiği iddia edilen fiillerdir.

765 sayılı TCK sisteminde, kabahat olarak kabul edilen eylemler

de suç olarak düzenlenmişti ve yasama dokunulmazlığı koruması ka-

bahatler bakımından da söz konusuydu.

Ancak, 765 sayılı TCK sisteminden farklı olarak, 5237 sayılı TCK

sisteminde, haksızlık teşkil eden eylemler suç ve kabahat olarak ayrı

ayrı düzenlenmiştir. Yeni ceza sisteminde kabahat eylemleri sosyal

sapma gösteren bir eylemdir ve haksızlık oluşturmaktadır

100

, ancak,

bir suç değildir

101

. Bu ayrıma bağlı olarak da, suç ve kabahatlerin olu-

şumu, karara bağlanması, yasa yolları ve infazı ile tabi oldukları genel

hükümler farklı koşullara ve statüye bağlanmıştır.

Yeni ceza sisteminde, kabahatler suç olarak kabul edilmediğine

98

Atalay, s. 32.

99

Gözler, Yasama Dokunulmazlığı, Bir Karşılaştırmalı Hukuk İncelemesi

100

Yılmaz, Zekeriya, Gerekçe ve Tutanaklarla Yeni Türk Ceza Kanunu, Seçkin

Yayınevi, Ankara – 2004, s. 417.

101

Anayasa Mahkemesi bu ayrıma rağmen kabahatlerin bir suç türü olarak

görmektedir:

“Ceza hukukundaki gelişmelere koşut olarak, kimi yasal düzenlemelerde

basit nitelikte görülen suçlar hakkında idarî yaptırımlara yer verildiği görülmektedir. …..

Yaptırım adının yasa ile “idarî” olarak değiştirilmesinin , bu tür yaptırıma uygulanacak

eylemlerin gerçekte ceza hukuku alanına giren suç olma özelliklerin etkilemeyeceği açıktır.”

AMK, E. 2005/108, K. 2006/35, K.T.1.3.2006, RG: 22.07.2006/26236.