Background Image
Previous Page  39 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 39 / 477 Next Page
Page Background

Yasama DokunulmazlIğı

38

C. Disiplin Hukuku Bakımından

Bir meslek mensubu olan veya seçimden önce memur olmuş olan

milletvekili hakkında, seçim öncesi veya seçim sonrası meslek kural-

larına uymaması nedeniyle başlatılmış olan disiplin soruşturması da

yasama dokunulmazlığı kapsamında kalmamaktadır.

Bu nedenle, ilgili oda, birlik veya kamu kurumu, milletvekili hak-

kında disiplin cezası uygulayabilir. Çünkü, bir milletvekili hakkında

disiplin soruşturmasının yürütülmesi veya disiplin cezası dolayısıyla

verilmiş olan cezanın infaz edilmiş olması, yasama fonksiyonunun ye-

rine getirilmesine engel olacak bir uygulama değildir

107

.

1984 tarihinde Alman Yüksek İdare Mahkemesi verdiği kararda,

disiplin cezalarının cürümlere göre farklılık gösterdiği gerekçesiyle,

idarî tedbirlerin yasama dokunulmazlığı kapsamında yer almadığını

belirtmiştir

108

.

VI- Dokunulmazlığın Kaldırılmasının Sonuçları

Yasama dokunulmazlığı geçicidir, görev süresiyle sınırlı olarak bir

koruma sağlamaktadır. Milletvekilliğinin sona ermesiyle birlikte ken-

diliğinden sona ermektedir. Öte yandan, yasama dokunulmazlığı, her

türlü suç için her zaman Meclis kararı ile kaldırılabilir. Bu anlamda

Meclisin geniş bir takdir yetkisi bulunmaktadır

109

.

Bir milletvekilinin, kendi dokunulmazlığının kaldırılmasını iste-

me hakkı vardır. Ancak dokunulmazlığın kaldırılması için bu yeterli

değildir. Dokunulmazlığın kaldırılması TBMM kararına bağlıdır (İçtü-

zük m.134).

Yasama dokunulmazlığı, kamu düzenindendir. Milletvekili, kendi

isteği ile dokunulmazlığından vazgeçemez (TBMM İçtüzük m.134/4).

Bu nedenle, ileri sürülmemiş olsa bile, hâkim tarafından re’sen nazara

alınması gereklidir

110

.

Dokunulmazlığın kaldırılmasına bağlanan hukuki sonuçlar şun-

lardır:

107

Aynı görüşte bkz. Gören, s. 210; Özcan, s. 149.

108

Özcan, s. 148.

109

Gözübüyük, s. 191.

110

Teziç, s. 390.