

TBB Dergisi 2012 (101)
Sercan Coşkun KULAK
199
tarafından doğrudan onaylanarak yürürlüğe sokulması mümkündür.
Ancak burada anayasa koyucu Cumhurbaşkanı’na halkoylamasına
sunma yetkisini tanıyarak önemli anayasa değişikliklerinin meşruiye-
tini artırma veya bu değişikliklerin tartışmalı ise bu tartışmalara son
noktayı koyma imkanı vermektedir
4
.
A)Halkoylamasının Yöntemi:
Anayasa değişikliğine ilişkin kanunların halkoylamasına sunul-
ması sırasında izlenecek yol ve yöntemlerin bir kısmı anayasanın ken-
disinde, bir kısmı da 3376 sayılı
“Anayasa Değişikliğinin Halkoylamasına
Sunulması Hakkında Kanun”
da düzenlenmiştir.
1) Halkoylamasına Sunulacak Anayasa Değişikliğine İlişkin Kanu-
nun Resmi Gazete’de Yayımlanması:
Anayasa’nın 175. maddesinin 4. fıkrası uyarınca halkoyla-
masına sunulacak olan anayasa değişikliğine ilişkin kanunların
Cumhurbaşkanı’nca Resmi Gazete’de yayımlanması gerekmektedir.
Ancak bu yayım sözkonusu kanunların yürürlüğe sokulması amacıyla
değil halkoylamasına sunulması amacıyla yapılmaktadır. Uygulama-
da Resmi Gazete’de yayımlanan anayasa değişikliği kanunun altına
bir dipnot düşülerek kanunun
“halkoylamasına sunulmak “
üzere ya-
yımlandığı belirtilmektedir
5
.
Uygulamadan bir örnek;
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
Kanun No. 5678
Kabul Tarihi: 31/5/2007
MADDE 1 –
7/11/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının 77 nci maddesinin birinci fıkrasında geçen
“beş”
ibaresi
“dört”
olarak değiştirilmiştir.
4 Levent Gönenç, Anayasa Değişikliklerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne Geri
Gönderilmesi ve Halkoylamasına Sunulması, Erişim
:http://www.yasayananaya-sa.ankara.edu.tr, E.T 2/2/2010.
5 Kemal Gözler,
“Halkoylaması ile Kabul Edilen Anayasa Değişikliği Kanunlarının Resmi
Gazetede Yayınlanması Sorunu”
, Yasama Dergisi, Sayı 7, Ekim- Kasım- Aralık 2007,
s.7