Background Image
Previous Page  200 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 200 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Sercan Coşkun KULAK

199

tarafından doğrudan onaylanarak yürürlüğe sokulması mümkündür.

Ancak burada anayasa koyucu Cumhurbaşkanı’na halkoylamasına

sunma yetkisini tanıyarak önemli anayasa değişikliklerinin meşruiye-

tini artırma veya bu değişikliklerin tartışmalı ise bu tartışmalara son

noktayı koyma imkanı vermektedir

4

.

A)Halkoylamasının Yöntemi:

Anayasa değişikliğine ilişkin kanunların halkoylamasına sunul-

ması sırasında izlenecek yol ve yöntemlerin bir kısmı anayasanın ken-

disinde, bir kısmı da 3376 sayılı

“Anayasa Değişikliğinin Halkoylamasına

Sunulması Hakkında Kanun”

da düzenlenmiştir.

1) Halkoylamasına Sunulacak Anayasa Değişikliğine İlişkin Kanu-

nun Resmi Gazete’de Yayımlanması:

Anayasa’nın 175. maddesinin 4. fıkrası uyarınca halkoyla-

masına sunulacak olan anayasa değişikliğine ilişkin kanunların

Cumhurbaşkanı’nca Resmi Gazete’de yayımlanması gerekmektedir.

Ancak bu yayım sözkonusu kanunların yürürlüğe sokulması amacıyla

değil halkoylamasına sunulması amacıyla yapılmaktadır. Uygulama-

da Resmi Gazete’de yayımlanan anayasa değişikliği kanunun altına

bir dipnot düşülerek kanunun

“halkoylamasına sunulmak “

üzere ya-

yımlandığı belirtilmektedir

5

.

Uygulamadan bir örnek;

TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASININ BAZI MADDELERİNDE

DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN

Kanun No. 5678

Kabul Tarihi: 31/5/2007

MADDE 1 –

7/11/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti

Anayasasının 77 nci maddesinin birinci fıkrasında geçen

“beş”

ibaresi

“dört”

olarak değiştirilmiştir.

4 Levent Gönenç, Anayasa Değişikliklerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne Geri

Gönderilmesi ve Halkoylamasına Sunulması, Erişim

:http://www.yasayananaya-

sa.ankara.edu.tr, E.T 2/2/2010.

5 Kemal Gözler,

“Halkoylaması ile Kabul Edilen Anayasa Değişikliği Kanunlarının Resmi

Gazetede Yayınlanması Sorunu”

, Yasama Dergisi, Sayı 7, Ekim- Kasım- Aralık 2007,

s.7