

TBB Dergisi 2012 (101)
Sercan Coşkun KULAK
201
tüm maddelere için değil, sadece halkoyuna sunulan maddeler için
geçerli olacaktır
8
. TBMM’nin hangi maddelerin birlikte hangi madde-
lerin ayrı ayrı oylanacağını ilişkin kararı, Cumhurbaşkanı’nın anayasa
değişikliğine ilişkin kanunun hangi maddelerinin halkoylamasına su-
nulacağına ilişkin takdir yetkisine müdahale eden bir karar olmayıp,
Cumhurbaşkanı’nın birden fazla maddeyi halkoylamasına sunması
halinde; hangilerinin birlikte, hangilerinin ayrı ayrı oylanacağını be-
lirlemektedir
9
. Öte yandan açıktır ki; anayasa değişikliği teklifi Meclis
üye tam sayısının beşte üçle, üçte iki çoğunluğu arasında bir oyla ka-
bul edilmiş ise bu takdirde teklifin tüm maddelerinin Cumhurbaşkanı
tarafında iade edilmediği takdirde halkoylamasına sunulması zorunlu
olduğu için bu takdirde Meclis’in yaptığı sıralamaya göre maddelere
halkoyuna sunulacaktır
10
.
Anayasa’nın 175. maddesinin Cumhurbaşkanı’na ve Meclis’e
sağladığı olanaklar çerçevesinde 2001 Anayasa değişikliklerini içeren
4709 sayılı Yasa bakımından Cumhurbaşkanı ile hükümet arasında
bir anlaşmazlık yaşanmıştır. 4709 sayılı anayasa değişikliğine ilişkin
kanunun son maddesi, bu yasanın halkoylamasına sunulması halinde
tümüyle oylanacağını öngörmekteydi. Bu hükmün dayanağı olarak,
anayasa değişikliklerine ilişkin yasanın halkoylamasına sunulması
halinde hangi maddelerin tümüyle hangi maddelerin ayrı ayrı oyla-
nacağına meclisin karar vereceğine ilişkin Anayasa’nın 175. maddesi-
nin 7. fıkrasında yer alan hüküm gösterilmekteydi. 4709 sayılı sayılı
Kanun’un 27. maddesi dışındaki maddeleri Cumhurbaşkanı tarafın-
dan 15 Ekim 2001 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe
girmiş, 27. maddenin ise halkoylamasına sunulacağı kararı alınmıştı.
Bu uygulamanın dayanağı ise anayasa değişikliğine ilişkin kanunun
tümünün ya da gerekli görülen maddelerin Cumhurbaşkanı’nca hal-
koylamasına sunulabileceğine ilişkin Anayasa’nın 175. maddesinin 5.
fıkrasıydı
11
.
8 Erdal Onar, a.g.e, s.125-126, aynı yönde bkz; Sevtap Yokuş, 1982 Anayasası’na
Göre Cumhurbaşkanının Anayasa Değişikliklerine, Yasalara ve Kanun Hükmün-
de Kararnamelere İlişkin Yetkileri, Bülent Tanör’e Armağan, Legal Yayınları, İs-
tanbul 2004, s.770.
9 Volkan Has, a.g.e, s.138-139.
10 Serap Hamzaoğlu, Türk Anayasalarında Anayasayı Değiştirme Sorunu, Gazi Üni-
versitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 1993, s.88.
11 Sevtap Yokuş, a.g.e, s.770.