Background Image
Previous Page  202 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 202 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Sercan Coşkun KULAK

201

tüm maddelere için değil, sadece halkoyuna sunulan maddeler için

geçerli olacaktır

8

. TBMM’nin hangi maddelerin birlikte hangi madde-

lerin ayrı ayrı oylanacağını ilişkin kararı, Cumhurbaşkanı’nın anayasa

değişikliğine ilişkin kanunun hangi maddelerinin halkoylamasına su-

nulacağına ilişkin takdir yetkisine müdahale eden bir karar olmayıp,

Cumhurbaşkanı’nın birden fazla maddeyi halkoylamasına sunması

halinde; hangilerinin birlikte, hangilerinin ayrı ayrı oylanacağını be-

lirlemektedir

9

. Öte yandan açıktır ki; anayasa değişikliği teklifi Meclis

üye tam sayısının beşte üçle, üçte iki çoğunluğu arasında bir oyla ka-

bul edilmiş ise bu takdirde teklifin tüm maddelerinin Cumhurbaşkanı

tarafında iade edilmediği takdirde halkoylamasına sunulması zorunlu

olduğu için bu takdirde Meclis’in yaptığı sıralamaya göre maddelere

halkoyuna sunulacaktır

10

.

Anayasa’nın 175. maddesinin Cumhurbaşkanı’na ve Meclis’e

sağladığı olanaklar çerçevesinde 2001 Anayasa değişikliklerini içeren

4709 sayılı Yasa bakımından Cumhurbaşkanı ile hükümet arasında

bir anlaşmazlık yaşanmıştır. 4709 sayılı anayasa değişikliğine ilişkin

kanunun son maddesi, bu yasanın halkoylamasına sunulması halinde

tümüyle oylanacağını öngörmekteydi. Bu hükmün dayanağı olarak,

anayasa değişikliklerine ilişkin yasanın halkoylamasına sunulması

halinde hangi maddelerin tümüyle hangi maddelerin ayrı ayrı oyla-

nacağına meclisin karar vereceğine ilişkin Anayasa’nın 175. maddesi-

nin 7. fıkrasında yer alan hüküm gösterilmekteydi. 4709 sayılı sayılı

Kanun’un 27. maddesi dışındaki maddeleri Cumhurbaşkanı tarafın-

dan 15 Ekim 2001 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe

girmiş, 27. maddenin ise halkoylamasına sunulacağı kararı alınmıştı.

Bu uygulamanın dayanağı ise anayasa değişikliğine ilişkin kanunun

tümünün ya da gerekli görülen maddelerin Cumhurbaşkanı’nca hal-

koylamasına sunulabileceğine ilişkin Anayasa’nın 175. maddesinin 5.

fıkrasıydı

11

.

8 Erdal Onar, a.g.e, s.125-126, aynı yönde bkz; Sevtap Yokuş, 1982 Anayasası’na

Göre Cumhurbaşkanının Anayasa Değişikliklerine, Yasalara ve Kanun Hükmün-

de Kararnamelere İlişkin Yetkileri, Bülent Tanör’e Armağan, Legal Yayınları, İs-

tanbul 2004, s.770.

9 Volkan Has, a.g.e, s.138-139.

10 Serap Hamzaoğlu, Türk Anayasalarında Anayasayı Değiştirme Sorunu, Gazi Üni-

versitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 1993, s.88.

11 Sevtap Yokuş, a.g.e, s.770.