

TBB Dergisi 2012 (101)
Sercan Coşkun KULAK
203
halkoyuna sunma yetkisi gözönünde bulundurulmadan yasanın halkoyuna
sunulması durumunda tümünün oylanacağını kurala bağlaması, beşinci fık-
rada Cumhurbaşkanı’na tanınan yetkinin kullandırılmayacağı anlamına gelir
ki, bu durum, Anayasa’nın ilgili kuralı ile bağdaşmaz.
Nitekim, Anayasa’nın 175. maddesini değiştiren 17.05.1987 günlü,
3361 sayılı Yasa’ya ilişkin Türkiye Büyük Millet Meclisi Anayasa Komis-
yonu raporunda, “İster ilk defa, isterse bir daha görüşülmek üzere geri gön-
derilmesinden sonra Anayasa değişikliği üçte iki çoğunlukla kabul edilmiş
ise Cumhurbaşkanı bu Kanunu halkoyuna sunabilecektir. Burada getirilen
en önemli yenilik, Cumhurbaşkanı’nın Kanunu tümüyle halkoyuna suna-
bilmesinin yanı sıra sadece bazı maddelerini de sunabilmesidir” denilerek,
Cumhurbaşkanı’nın, madde ya da maddeleri gerektiğinde halkoyuna sunma
yetkisi açık biçimde vurgulanmıştır. Bu nedenle, 175. maddenin beşinci ve
yedinci fıkralarının birlikte yorumlanması ve Cumhurbaşkanı ve Türkiye
Büyük Millet Meclisi’ne verilen yetkilerin birbirini engellemeyecek biçimde
kullanılması en doğru ve Anayasa’ya en uygun çözüm olacaktır. Dolayısıyla,
Cumhurbaşkanı’nın Anayasa’yı değiştiren yasanın madde ya da maddelerini
halkoyuna sunma yetkisi karşısında, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin yet-
kisi, Anayasa’nın değiştirilen kurallarından “hangilerinin birlikte, hangileri-
nin ayrı ayrı oylanacağını” belirtmekten ibarettir.
Yukarıda belirtilen gerekçeler, 4709 sayılı Yasa’nın 35. maddesinde yer
verilen, “Bu Kanun yayımı tarihide yürürlüğe girer ve halkoylamasına su-
nulması halinde tümüyle oylanır” kuralı, Cumhurbaşkanı’nın takdir yetki-
sine dayanarak, Anayasa değişikliğine ilişkin yasanın birden fazla maddesini
halkoyuna sunması durumunda bu maddelerin tümünün birlikte halkoyuna
sunulacağı anlamına gelmektedir
12
.”
ifadelerine yer vermiştir.
Doktrinde de genel olarak kabul edilen görüş Cumhurbaşkanı’nın
Meclise gönderdiği yazıda yer alan görüşle aynı doğrultudadır
13
.
Buna göre sözkonu 5. ve 7. fıkralar birlikte yorumlanmalıdır. 7. fıkra-
nın 5. fıkradan bağımsız şekilde yorumlanması, Cumhurbaşkanı’nın
ihtiyari olarak halkoylamasına gitme yetkisini kullanılamaz hale ge-
tirir. Cumhurbaşkanı’nın değişiklikleri halkoylamasına sunma yet-
kisinin, Meclis tarafından Anayasa’da belirtilen sebeplerden başka
12 Erişim
;http://www.qsl.net/ta2iz/new_page_1.htm,26/6/2009.
13 Erdal Onar, a.g.e, s.125; Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku, Ekin Kitabevi Ya-
yınları, Bursa 2000, s.998; Volkan Has, a.g.e, s.141; Sevtap Yokuş, a.g.e, s.771.