Background Image
Previous Page  210 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 210 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Sercan Coşkun KULAK

209

lük tanıdığı açıktır. Her ne kadar anayasa değişikliği teklifini hükümet

önermiyor ve oylama gizli yapılıyorsa da TBMM üye tam sayısının

beşte üç çoğunluğunun gerektiği bir oylama sonucunda değişikliğin

kabulünde iktidar partisinin en önemli rolü oynadığı açıktır. Bu du-

rum karşısında da belirtilen öncelikleri normal karşılamak gerekir.

22

.

Erdal Onar; radyo ve televizyon aracılığıyla propaganda yapabil-

me hakkının sadece Meclis’te grubu bulunan partilere tanınmış olma-

sının eleştirmektedir. Onar’a göre; bu durum halkın radyo ve televiz-

yon aracılığıyla anayasa değişikliğine ilişkin bilgilendirilme imkanını

çok daraltmaktadır. Bu konuda, 298 sayılı Kanun’un getirdiği ölçüt be-

nimsenerek, sözkonusu imkanının o sırada seçim yapılsaydı o seçime

katılabilecek siyasal partilere de tanınması yerinde olurdu

23

.

B) Halkoylamasına Katılabilecek Olanlar:

Anayasanın 67/3. maddesinde; onsekiz yaşını dolduran her Türk

vatandaşının, seçime ve halkoylamasına katılma hakkının olduğunu

belirtilmiş ve bu hakların kanunla düzenleneceği hükmüne yer veril-

miştir. 67. maddenin 23/7/1995 gün ve 4121 sayılı kanunla değişti-

rilmeden önceki hali

“...Seçimlerin ve halkoylamasının yapıldığı yılda, ay

ve gün hesaba katılmaksızın 20 yaşına giren her Türk vatandaşı seçme ve

halkoylamasına katılma hakkına sahiptir”

şeklindedir. Dolayısıyla sözko-

nusu değişiklikten önce halkoylamasına katılma yaşı 20 idi. 1987 yılın-

dan önce de aynı madde de yaş sınırı 21 olarak belirlenmiştir

24

. Aynı

maddenin 5. fıkrasında silah altında bulunan er ve erbaşlar ile askeri

öğrenciler, taksirli suçlardan hüküm giyenler hariç ceza infaz kuru-

munda bulunan hükümlülerin oy kullanamayacağına yer verilmiştir.

Yine 67. madde de 1995 değişikliklerinden önce oy kullanamayacaklar

arasında

“ceza ve tevkif evlerinde bulunan tutuklular”

da sayılmıştır. 298

sayılı Kanun’un 7. maddesinde de Anayasa’nın belirtilen hükümlerine

paralel olarak oy kullanamayacaklar olarak yukarıda yer alanlar sa-

yılmıştır. Ancak 298 sayılı Kanun’un 8. maddesinde oy kullanamaya-

caklara ek olarak kısıtlı veya kamu hizmetlerinden yasaklı olanlarında

seçmen olamayacağı hükme bağlanmıştır.

22 Volkan Has, a.g.e, s.144.

23 Erdal Onar, a.g.e, s.110.

24 Erdal Onar; siyasi rüşt yaşının Türk Medeni Kanunu’nda yer alan rüşt yaşı ile aynı

olması gerektiği görüşü için bkz; a.g.e, s.113.