

TBB Dergisi 2012 (101)
Sercan Coşkun KULAK
209
lük tanıdığı açıktır. Her ne kadar anayasa değişikliği teklifini hükümet
önermiyor ve oylama gizli yapılıyorsa da TBMM üye tam sayısının
beşte üç çoğunluğunun gerektiği bir oylama sonucunda değişikliğin
kabulünde iktidar partisinin en önemli rolü oynadığı açıktır. Bu du-
rum karşısında da belirtilen öncelikleri normal karşılamak gerekir.
22
.
Erdal Onar; radyo ve televizyon aracılığıyla propaganda yapabil-
me hakkının sadece Meclis’te grubu bulunan partilere tanınmış olma-
sının eleştirmektedir. Onar’a göre; bu durum halkın radyo ve televiz-
yon aracılığıyla anayasa değişikliğine ilişkin bilgilendirilme imkanını
çok daraltmaktadır. Bu konuda, 298 sayılı Kanun’un getirdiği ölçüt be-
nimsenerek, sözkonusu imkanının o sırada seçim yapılsaydı o seçime
katılabilecek siyasal partilere de tanınması yerinde olurdu
23
.
B) Halkoylamasına Katılabilecek Olanlar:
Anayasanın 67/3. maddesinde; onsekiz yaşını dolduran her Türk
vatandaşının, seçime ve halkoylamasına katılma hakkının olduğunu
belirtilmiş ve bu hakların kanunla düzenleneceği hükmüne yer veril-
miştir. 67. maddenin 23/7/1995 gün ve 4121 sayılı kanunla değişti-
rilmeden önceki hali
“...Seçimlerin ve halkoylamasının yapıldığı yılda, ay
ve gün hesaba katılmaksızın 20 yaşına giren her Türk vatandaşı seçme ve
halkoylamasına katılma hakkına sahiptir”
şeklindedir. Dolayısıyla sözko-
nusu değişiklikten önce halkoylamasına katılma yaşı 20 idi. 1987 yılın-
dan önce de aynı madde de yaş sınırı 21 olarak belirlenmiştir
24
. Aynı
maddenin 5. fıkrasında silah altında bulunan er ve erbaşlar ile askeri
öğrenciler, taksirli suçlardan hüküm giyenler hariç ceza infaz kuru-
munda bulunan hükümlülerin oy kullanamayacağına yer verilmiştir.
Yine 67. madde de 1995 değişikliklerinden önce oy kullanamayacaklar
arasında
“ceza ve tevkif evlerinde bulunan tutuklular”
da sayılmıştır. 298
sayılı Kanun’un 7. maddesinde de Anayasa’nın belirtilen hükümlerine
paralel olarak oy kullanamayacaklar olarak yukarıda yer alanlar sa-
yılmıştır. Ancak 298 sayılı Kanun’un 8. maddesinde oy kullanamaya-
caklara ek olarak kısıtlı veya kamu hizmetlerinden yasaklı olanlarında
seçmen olamayacağı hükme bağlanmıştır.
22 Volkan Has, a.g.e, s.144.
23 Erdal Onar, a.g.e, s.110.
24 Erdal Onar; siyasi rüşt yaşının Türk Medeni Kanunu’nda yer alan rüşt yaşı ile aynı
olması gerektiği görüşü için bkz; a.g.e, s.113.