Background Image
Previous Page  211 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 211 / 537 Next Page
Page Background

Halkoylaması

210

C) Halkoylamasına Katılma Yükümlülüğü ve Yaptırımı:

Anayasa’nın 175. maddesinde :

“...Halkoylamasına, milletvekili genel ve ara seçimlerine ve mahalli genel

seçimlere iştiraki temin için, kanunla para cezası dahil gerekli her türlü tedbir

alınır.”

hükmü yer almaktadır. Böylece Anayasa’nın 175. maddesinde

1987 yılında yapılan değişiklikle seçimlere katılmayanlara karşı kanun

koyucunun bir yaptırım öngörebilme yetkisi doğmuştur. Ancak bu

düzenleme ile halkoylamasının demokratik niteliğinin zedelenmesi

bir tarafa Anayasa’nın 67. maddesinde ifadesini bulan

“serbestlik”

il-

kesiyle de bağdaşmamaktadır. Gerçekten Anayasa’nın 67. maddesinin

ikinci fıkrası seçimler ve halkoylamasının serbest olduğunu hükme

bağlamıştır. Serbestlik ilkesi kapsamında seçmenin oyunun dilediği

yönde kullanabilmesinin yanı sıra oylamaya gidip gitmeme konusun-

da da hür iradeye sahip olması zorunluluğunu ortaya çıkarmaktadır

25

.

3376 sayılı Kanun da Anayasa’nın 175. maddesinin son fıkrası

doğrultusunda oylamalara katılmama halinde ne tür tedbirlerin uy-

gulanacağına ilişkin bir hüküm getirmektedir. 3376 sayılı Kanun’unun

6. maddesinin ikinci fıkrasında:”...

Seçmen kütüğünde ve sandık listesinde

kaydı ve oy kullanma yeterliği bulunduğu halde halkoylamasına, hukuki veya

fiili mazereti olmaksızın katılmayanlar, İlçe seçim kurulu başkanı tarafından

onikibinbeşyüz lira para cezası ile cezalandırılırlar. Ancak, halkoylamasına

gününden itibaren üç ay içinde hukuki veya fiili mazeretlerini bildiren ve

mazereti İlçe seçim kurulu başkanlarınca geçerli görülenlerden bu para tahsil

edilmez. İlçe seçim kurulu başkanınca verilen para cezası ile ilgili kararlar

kesindir...”

hükmü yer almaktadır. Sözkonusu maddeye göre verilecek

olan para cezaları kriminal anlamda birer ceza niteliği taşımamakta-

dır. Bunlar birer idari para cezasıdırlar

26

.

Burada Anayasa’nın 175. maddesinin son fıkrasında

“kanunlan para

cezası dahil gerekli her türlü tedbir alınır”

hükmündeki

“her türlü tedbir”

kavramına içerisine nelerin girebileceği sorusu gündeme gelebilir. Her

şeyden önce kanun koyucunun düşünebileceği kurumun

“tedbir”

niteli-

ğinde olması gerekeceğinden ceza hukuku anlamında bir ceza öngörü-

lemeyeceği açıktır. Dolayısıyla bu soruya; seçimlere ve halkoylamasına

25 Erdal Onar, a.g.e, s.121-122; Volkan Has, a.g.e, s.146; Serap Hamzaoğlu, a.g.e, s.89.

26 Erdal Onar, a.g.e, s.122.