Background Image
Previous Page  212 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 212 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Sercan Coşkun KULAK

211

katılmayanlara ilk seçim veya ilk halkoylamasında oy hakkı tanımamak

ya da aday olmalarının yasaklamak gibi bir yaptırımı uygulanalabilir

şeklinde cevap verilebilse de; seçime katılmanın ve aday olmanın ana-

yasada açıkça güvenceye kavuşturulmuş bir hak olduğu dikkate alın-

dığında, vatandaşların bu anayasal haklarından yoksun kılınabilme-

leri için yine açık bir şekilde anayasa hükmünün bulunması gerektiği

kuşkusuzdur. Bu bağlamda da halkoylamasına katılmayı artırmak için

para cezasının dışında öngörülebilecek başka bir yaptırım veya tedbir

akla gelmemektedir

27

. Ancak kural olan bu durum karşısında istisna

olarak aksi durumlarla da Türk anayasa hukukunda karşılaşılmıştır.

Gerçekten 29/6/1981 ve 2485 sayılı

“Anayasanın Halkoylamasına sunul-

ması Hakkında Kanun”

ile 1982 Anayasası halkoylamasına sunulmuş-

tur. Sözkonusu kanunda yukarıda belirtilen

“her türlü tedbir”

kavramı

kapsamında görülebilecek farklı durumlar düzenlenmiştir. Kanun’un

12. maddesinde oy verme kütüğünde ve sandık listelerinde kaydı ve

oy kullanma yeterliliği bulunduğu halde hukuki veya fiilin herhangi

bir mazereti olmaksızın halkoylamasına katılmayanların, anayasanın

halkoylamasını takip eden beş yıl içerisinde genel ve ara seçimleri ile

mahalli seçimlere ve diğer halkoylamalarına katılamayacakları, seçim-

lerde aday olamayacakları hükme bağlanmıştır

28

. Hükmüne yer veri-

len kanunun değerlendirilmesi yapılırken 1982 Anayasası’nın henüz

yürürlükte bulunmadığı ve dönemin bir geçiş dönemi olduğu dikkate

alınması gerektiği kuşkusuzdur. Kaldı ki sözkonusu kanunun sadece

1982 Anayasası’nın halkoylamasına sunulması sırasında uygulanacak

hükümlere yer vermesi nedeniyle artık uygulaması da kalmamıştır.

Her ne kadar, yukarıda belirtildiği üzere anayasa değişikliğine iliş-

kin kanunlar için yapılacak olan halkoylaması ile diğer seçimlere katı-

lınmaması halinde karşılığı olarak idari para cezasını gerektiren tedbir-

ler uygulanacağına ilişkin hükümler halen yürürlükte bulunmakta ise

de sözkonusu hükümlere uygulamada tamamen riayet edildiğinden

söz edilmez. Kaldı ki Yüksek Seçim Kurulu Başkanı dahi 5678 sayılı

Kanun’un halkoylamasına sunulması sürecinde yaptığı bir açıklama-

sında; Anayasa’da ve yasalarda halkoylamasına katılım oranına ilişkin

çoğunluk şartı bulunmaması ve katılımın yüzde 50’nin altında olması

27 Erdal Onar, a.g.e, s.124; Volkan Has, a.g.e, s.148.

28 Suna Kili- Şeref Gözübüyük, TürkAnayasaMetinleri, Türkiye İş Bankası Yayınları,

İstanbul 2000, s.251.