Background Image
Previous Page  250 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 250 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Cenk AKİL

249

kin bir biçimde kullanılabilmesi

8

gerekse davaların en az giderle ve

mümkün olan süratle sonuçlandırılması (AY m. 141, I; HMK m. 30)

bakımından tebligat çok önemli bir rol oynamaktadır.

9

Tebligat, salt ilgilinin bir hukuki işlemden haberdar edilmesi de-

mek olmayıp; aynı zamanda bu işlemin kanunda belirtilen koşullara

uygun olarak yapıldığının da belgelendirilmesi işlemidir

10

. Bir hukuki

işlemin tebligat olarak nitelendirilebilmesi için

“yazılı bildirim”

ve

“bel-

gelendirme”

olmak üzere iki unsura ihtiyaç vardır.

11

Tebligat, hukukumuzda asıl olarak 7201 sayılı Tebligat Kanunu

12

ile düzenlenmiştir. Bu kanunun uygulanmasını göstermek üzere bir

de Tebligat Tüzüğü

13

çıkarılmıştır. Bunların yanı sıra Türkiye tebligat

konusunda pek çok uluslararası sözleşme imzalamıştır.

14

7201 sayılı Tebligat Kanunu pek çok kez değiştirilmiştir. Bu deği-

şikliklerden sonuncusu inceleme konumuzu oluşturan

11.1.2011 tarih

ve 6099 sayılı Kanun ile yapılan değişikliktir. Bu değişiklik ile 11.2.1959

tarih ve 7201 sayılı Kanun’un 1, 10, 11, 21, 23, 25/a, 29, 35, 36, 49 ve 60.

maddelerinde değişiklik yapılmış, ayrıca Kanun’a 7a maddesi ile bir

de geçici madde eklenmiştir. 6099 sayılı Kanun’un Hükümetin teklif

ettiği metindeki

“Genel Gerekçesi”

nde, özetle, ülkemizde tebligatla ilgili

problemler yaşandığı; tebligatın yargılamada temelini Anayasada ve

temel insan haklarında bulan adil yargılanma hakkı ile onun bir unsu-

ru olan hukuki dinlenilme hakkı

15

ve bu çerçevede kişinin kendisi ile

ilgili yargılamadan haberdar olma ve bilgilenme hakkı ile doğrudan

ilgili olduğuna; tebligattaki yanlışlık, eksiklik ve usulsüzlüklerin adil

8 Deliduman, s. 14.

9 Mehmet Ruşen Gültekin,

Adil Yargılanma Hakkının Gerçekleşmesini Sağlayan Araç-

lardan Milletlerarası Tebligat ve İstinabe

(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara

2006, s. 17. Bunun dışında, vergi ve idare hukuku bağlamında bir takım kamusal

yetkilerin kullanılabilmesi de yetkili makam veya mercilerin ilgilisine usulüne

uygun olarak tebligat yapmış olmaları koşuluna bağlıdır (Seyithan Deliduman,

Tebligat Hukuku Bilgisi

, 2. B., Ankara 2006, s. 14).

10 Ruhi, s. 17.

11 Muşul, s. 53.

12 RG.19.2.1959, sa. 10139.

13 RG. 5.12.1987, sa.10303.

14 Bu sözleşmelerin listesi için bkz. TimuçinMuşul,

Gerekçeli-Notlu-İçtihatlı-Açıklamalı

Tebligat Kanunu

, 4. B., İstanbul 2008, s. 895 vd.

15 Tebligatın hukuki dinlenilme hakkı bakımından taşıdığı önem hakkında daha

geniş bilgi için bkz. Muhammet Özekes,

Medeni Usul Hukukunda Hukuki Dinlenilme

Hakkı

, Ankara 2003, s. 98 vd.