

TBB Dergisi 2012 (101)
Cenk AKİL
253
7/a maddesine ilişkin olarak getirilen itirazlar önemlidir:
“…(U)lusla-
rarası standartlara uygun bir kayıtlı elektronik posta sistemi alt yapısı kurul-
madan, getirilen elektronik tebligat uygulaması hukuki sorunlar yaratabilecek
mahiyettedir. İkinci madde ile eklenen madde 7-a önemli eksiklikler içermek-
tedir. Bu eksikliklerin yönetmelikle giderilmesi yerine kanunda yer alması
daha uygundur. Ayrıca, yıllardır üzerinde çalışıldığı ifade edildiği halde hala
taslak halinde olan “kişisel verilerin korunması kanunun oluşturulmadığı ko-
şullarda, elektronik tebligat uygulaması ortaya ciddi mahremiyet sorunları
çıkartabilecek niteliktedir… Yapılacak elektronik ortamda dâhil tüm tebligat,
bu kanun hükümlerine göre posta ve telgraf teşkilatı genel müdürlüğü veya
memur vasıtası ile yapılır” ifadesi ile, elektronik tebligatın PTT tekeline bıra-
kılması bazı yönlerden sakınca yaratabilecektir. Şöyle ki: -PTT’nin Ulaştırma
Bakanlığı’na, dolayısıyla hükümete bağlı olması, güvenilirliği ve bağımsızlığı
sağlanmış bir kuruluş tarafından denetlenmemesi nedeniyle, elektronik olarak
yapılan tebligatın gizliliği ihlal edebilir. Böyle bir süreç manipüle edilebilir.
–PTT’nin özelleştirilmesi gibi bir durum olursa mahremiyetin korunmasında
farklı sorunlar yaşanabilir… Yönetmeliğe bırakılan birçok konunun aslında
kanun metni içerisinde yer alması gerekir. Bu noktada eksiklikler kısaca aşa-
ğıdaki şekilde özetlenebilir; -Kayıtlı elektronik posta sistemi (KEPS) altyapısı
olmadan yapılacak uygulamalar hukuki olarak geçersiz olabilir. –ETSI (Av-
rupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsü) standartlarına göre KEPS,
altyapısı PTT tarafından kurulabilir; fakat, güvenilirliği ve bağımsızlığı sağ-
lanmış bir elektronik tebligat hizmetini verebilmelidir. Kamu kurum ve ku-
ruluşlarına ise kamu tüzel kişiliğine sahip tek bir kuruluş elektronik tebligat
hizmeti sunabilir. – KEPS sistemine ilişkin önemli hususların yasa metninde
belirtilmemesi ve yönetmeliğe bırakılması büyük bir eksikliktir. Hukuk devleti
açısından hatalı ve yanlıştır…”.
24
Elektronik tebligatın kabul edilmesi yargısal işlemlerin hızlanması
bakımından çok isabetli olmuştur. Ancak bu yöntem uygulanmadan
önce gerekli alt yapı çalışmaları muhakkak tamamlanmalıdır.
25
Bu
24 Muhalefet şerhi için bkz.
http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss474.pdf.
25 Nitekim Alman Hukuku’nda da elektronik tebligatın, mahkemelerde yeterli
elektronik veri tabanının oluşturulması, elektronik tebligat adreslerinin düzen-
lenmesi ve yeterli donanımın sağlanması halinde sağlıklı şekilde yapılabileceği
kabul edilmektedir. Bu yöndeki görüşler için bkz. Kaplan, s. 215.