Background Image
Previous Page  371 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 371 / 537 Next Page
Page Background

Adalet ve İçişleri Bakanlıklarının Kurumsal Etkinliğe Kavuşturulabilmesi için Öneriler

370

açık bir deyişle, devletin genel kurumsal yapısının yeniden düzenlen-

mesine ilişkin çalışmalarda göz önüne alınması gereken nokta; dev-

letin genel kurumsal yapısı ile yerel yönetimler arasında birbirinden

ayrılmaz bir bağın bulunmasıdır. Bu çerçevede, özeksel (merkezi) ida-

re tarafından yürütülmekte olan bir kısım hizmetler yerel yönetimlere

devredilmelidir. Bir başka deyişle, kamusal hizmetlerin özeksel yö-

netimden yerel yönetimlere doğru aktarılması ilkesi dikkate alınarak

özeksel yönetimden yerel yönetimlere yetki ve görev aktarımı sağlan-

malıdır. Yerel yönetimlere yetki ve görev aktarımı sağlanmadan devle-

tin genel kurumsal yapısını etkin bir şekilde düzenlemek olanaklı gö-

zükmemektedir. Ancak, Türkiye’de yerel yönetimler oldukça zayıf bir

konumda bulunduğundan yetki ve görev aktarımı yapılmadan önce

yerel yönetimleri yönetsel ve mali açılardan güçlendirecek önlemlerin

alınması gerekmektedir. Daha somut bir deyişle, bu hizmetlerin yerel

yönetimlerce verilmesine ilişkin devir gerçekleştirilirken, yerel yöne-

timlerin personel, örgüt, görev ve yetki açısından yerinden yönetim

ilkesine uygun olarak güçlendirilmesi, özeksel yönetimin taşra kuru-

luşlarında görev yapan personel ile ödenek, araç ve gereçlerin de yerel

yönetimlere aktarımı sağlanması gerekir.

15

Diğer yandan, devletin kurumsal yapısını etkin kılabilmek açısın-

dan yerel yönetimler temelinde bir takım yapısal önlemlerin alınması

da kaçınılmaz gözükmektedir. Öncelikle Türkiye’de il ve ilçelerin ku-

rulması nesnel bir takım ölçütlere (en az nüfus miktarı, yüzölçümü, ilçe

sayısı gibi ) bağlanılmalı ve sadece bu ölçütlere uyan yerleşim yerleri

il ve ilçe olarak kabul edilmelidir. İl ve ilçeler bu şekilde belirlendikten

sonra illerde, il özel idareleri kaldırılarak valinin başkanlığında İl Ye-

rel Yönetimi kurulmalı, ilçelerde ise kaymakamın başkanlığında İlçe

Yerel Yönetimi kurulmalı, bucak uygulamasına ise son verilmelidir.

16

Türkiye’de kamu yönetimi reformu çabalarının başarısız olması-

nın ikinci nedenini, kararlı bir siyasi iradenin bulunmaması oluşturur.

Bu bağlamda, kamu yönetimi reformunun yapılacağının hükümet

15

Bu konularda geniş bilgi için bkz. Kamu Yönetimi Araştırması (kaya) Yerel Yöne-

timler Araştırma Grubu Raporu, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü,

Ankara 1992, s. 53-67.

16

Yerel yönetim reformunun nasıl olması gerektiği konusunda fazla bilgi için bkz.

Yerel Yönetimler Taslağı, TÜSİAD, Yayın No. TÜSİAD-T/97-207, İstanbul 1997, s.

40-52, 89-91.