Background Image
Previous Page  372 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 372 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Hasan DURSUN

371

programlarında yer alması siyasal iradenin bulunduğunu göstermez.

Kanımızca, kararlı bir siyasal iradenin bulunduğundan bahsedebilmek

için Japonya’da olduğu gibi başbakanın başkanlığında ve başbakanın

idari reform konusunda uzman kişilerden seçeceği bir reform konseyi

kurulmalı ve o konseyin önerileri doğrultusunda kamu yönetimi re-

formuna girişilmelidir.

17

Bu incelemede, Japonya’da adalet ve içişleri konularında yapılan

kurumsal düzenlemelerden Türkiye’ye nasıl uyarlanabileceği konu-

sunda bir denemeye girişilecektir. Bu bağlamda, önce, Adalet ve İçiş-

leri Bakanlıklarının görevleri ve kurumsal yapıları incelenecek ve söz

konusu bakanlıkların kurumsal yapısının etkinleştirilmesi yönünde

bir takım önerilerde bulunulacaktır. İncelemede, Adalet ve İçişleri

Bakanlıklarının seçilmesinin nedeni, adalet ve iç işleri hizmetlerinin

etkin bir şekilde sunumunda kurumsal örgütlenmenin iyi bir şekilde

düzenlemesinin yaşamsal bir önem taşıması ve söz konusu iki bakan-

lığın birbirleriyle yakın bir işbirliği ve dayanışma yoluyla görevlerini

yapmaları zorunluluğudur.

I- ADALET BAKANLIĞI

Bu kısımda Adalet Bakanlığı’nın teşkilatı ve görevleri, ana hizmet

birimleri, diğer kurumsal yapısı ile adalet hizmetlerinin etkin bir şekil-

de yürütülebilmesi için söz konusu bakanlık temelinde alınması gere-

ken kurumsal önlemlere yer verilecektir.

1-a) Adalet Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri

Adalet Bakanlığının teşkilat ve görevleri; 29.3.1994 tarih ve 2992

sayılı Kanunla kabul edilmiştir. Kanunun adı, Adalet Bakanlığının

Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin De-

ğiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’dur. Kanuna göre, Adalet Bakan-

lığı teşkilatı; merkez ve taşra teşkilatı ile bağlı ve ilgili kuruluşlardan

oluşmaktadır. Adalet Bakanlığının bağlı kuruluşları, Ceza İnfaz Ku-

rumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumu ile Adli Tıp Kurumu olup,

ilgili kuruluşu Türkiye Adalet Akademisi’dir.

17

Japonya’daki idari reform konseyinin yapısı hakkında bkz. Dursun Hasan. Japon

Merkezi İdare Yönetimi, DPT Yayınları, Ankara, 1999, s. 117.