Background Image
Previous Page  391 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 391 / 537 Next Page
Page Background

Adalet ve İçişleri Bakanlıklarının Kurumsal Etkinliğe Kavuşturulabilmesi için Öneriler

390

b- Emniyet Genel Müdürlüğü’nün Kurumsal Etkinliğe

Kavuşması Yönünde Öneriler

Emniyet Genel Müdürlüğü’nün İçişleri Bakanlığı ile her türlü ilgi-

sinin kesilerek müsteşarlık olarak özerk bir yapıda örgütlendirilmesi

ve bir devlet bakanı ile ilişkilendirilmesi yerinde olacaktır. Emniyet

Genel Müdürlüğünün İçişleri Bakanlığı’na bağlı olması polis üzerin-

de siyasal baskı olduğu savlarını gündeme getirmekte ve söz konusu

bakanlık, kamu yönetimi ile yerel yönetimler ve diğer alanlarda gö-

revlerinin bulunması nedeniyle güvenlik konularına fazla vakit ayıra-

mamaktadır. Ayrıca, aşağıda ayrıntılı olarak anlatılacak olan Sav Avu-

katlığı Müsteşarlığı’nın da, polis teşkilatı ile aynı devlet bakanlığıyla

ilişkilendirilmesi gerekir. Kanımca ancak bu şekildeki bir kurumsal

düzenlemeyle suçla etkin bir savaşım verilebilir.

Polisin organizasyon yapısı düzenlenirken Japonya polis teşkila-

tının organizasyon yapısının dikkate alınması yerinde olacaktır. Bu

konuda Japonya’nın örnek alınmasının iki gerekçesi bulunmaktadır.

Bunlardan ilki, Japonya tüm kamu yönetiminde 2001 yılında köklü

bir değişiklik yapmıştır. Bu açıdan en yeni kamu yönetimi reformu,

bu arada polis teşkilatı organizasyon reformu Japonya’da yapılmıştır.

İkincisi ise Japonya’nın kamu yönetiminde reform yaparken çağcıl

kamu yönetiminin tüm ilkelerinin dikkate alınmış olmasıdır.

46

Japonya’da olduğu gibi Polis Teşkilatı Hakkında Kanun çıkartıla-

rak Polisin Merkez Teşkilatını; Ulusal Kamu Emniyeti Komisyonu ve

Polis Teşkilatı Müsteşarlığı oluşturmalıdır.

47

3) Savcılık Teşkilatı Temelinde Alınması Gereken Önlemler

Suçlarla etkili bir savaşım verilebilmesi amacıyla alınması gereken

ikinci kurumsal önlem; savcılık teşkilatının kaldırılarak, polisin ilişkili

olduğu aynı Devlet Bakanlığı ile ilişkilendirilmesi gereken Sav Avu-

katlığı Kurumunun kurulmasıdır. Bu önerinin gerekçeleri aşağıda be-

lirtilmektedir.

46

Japonya’daki kamu yönetimi reformunun içeriği konusunda fazla bilgi için bkz.

Dursun, Japon Merkezi İdare Yönetimi, , s. 109-132.

47

Ulusal Kamu Emniyeti Komisyonu ve Polis Teşkilatı Müsteşarlığının nasıl

düzenlenmesi gerektiği hakkında fazla bilgi için bkz.

http://www.npa.go.jp/

english/kokusai/pdf/02.pdf

, Erişim tarihi, 3.2.2006.