

TBB Dergisi 2012 (101)
Hasan DURSUN
393
Jandarma Genel Komutanlığı’nın kuruluş ve kadrolarıyla konuş yerleri,
Genelkurmay Başkanlığı’nın görüşü alınarak İçişleri Bakanlığı’nca düzenle-
nir. Ancak seferberlik ve savaşta kuvvet komutanlıkları emrine girecek birlik-
lerin kuruluş, kadro ve konuşlarının düzenlenmesinde Genelkurmay Başkan-
lığının onayı alınır.
Emniyet ve asayiş ile görevli jandarma birliklerinin kuruluş ve konuş-
larının düzenlenmesinde zorunlu haller dışında mülki taksimat esas alınır.
Ancak hizmette verim ve etkinliğin sağlanması amacıyla birden çok ili içine
alan bölgelerde teşkilatlanma da göz önünde bulundurulur”.
b- Jandarma Genel Komutanlığı Hakkında Öneriler
Jandarma Genel Komutanlığı yapısal olarak askeri bir birimdir.
Nitekim yukarıda belirtildiği üzere, 2803 sayılı Kanunun 4 üncü mad-
desinde; Jandarma Genel Komutanlığı’nın, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin
bir parçasını teşkil ettiği, silahlı kuvvetlerle ilgili görevleri, eğitim ve
öğrenim bakımından Genelkurmay Başkanlığı’na, emniyet ve asayiş
işleriyle diğer görev ve hizmetler yönünden İçişleri Bakanlığı’na bağlı
olduğu belirtilmiştir. 2803 sayılı Kanun’un 4 üncü maddesinin de vur-
guladığı gibi Jandarma Genel Komutanlığı yapısal olarak Türk Silahlı
Kuvvetleri’nin bir unsurudur.
Askeri bir birim olan Jandarma Genel Komutanlığının, İçişleri Ba-
kanlığı ile ilgisi kesilerek sadece askeri görevi bulunmalı, kural olarak,
herhangi bir mülki ve adli görevi bulunmamalıdır. Bu önerinin daya-
nağı aşağıda açıklanmaktadır:
Sınır güvenliğinin asker tarafından sağlanması dışında Türkiye’nin
heryerinde sadecepolisin içgüvenlikgücünüoluşturması gerekir.Mev-
cut sistemde, il ve ilçelerdeki mülki sınır kavramı esas alınarak mülki
sınırlar içinde polis, mülki sınırlar dışında ise jandarma güvenlik fonk-
siyonuna sahip bulunmaktadır. Hâlbuki Türk Silahlı Kuvvetleri’nin
bir unsurunu oluşturan jandarmanın kural olarak iç güvenlik ve adli
hizmetleri görmemesi gerekir. Türk Silahlı Kuvvetleri’nin, bu arada
jandarmanın temel fonksiyonu savunma hizmetini yerine getirmektir.
Güvenlik ve savunma hizmetlerinin gerek gayesi gerekse teknikleri
birbirinden önemli ölçüde farklılık gösterdiğinden, kural olarak kolluk
görevini, güvenlik fonksiyonu görmek üzere yetiştirilen polisin yerine
getirmesi gerekir.