Background Image
Previous Page  106 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 106 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Fatih ÖZKUL

105

hazırlanmıştır. Dolayısıyla Anayasa’nın yapımında toplumun çeşitli

tabakaları, temsilcileri yer almamıştır. Fakat Anayasa halkoyuna su-

nulduğunda ise büyük bir çoğunlukla kabul edilmiştir. Bu durumda

halkoyuna sunularak kabul edilme niteliğinin, meşruiyet sorununu

çözüp çözmediğine değinmek gerekir. Bizce Anayasa’nın halkoyuna

sunularak büyük bir çoğunlukla kabul edilmesi Anayasa’nın hazır-

lanış aşamasındaki meşruiyet problemini ortadan kaldırmayacaktır.

Özellikle iktidar partisi mevcut Anayasa’yı savunacak, muhalefet par-

tileri ise muhalefette kaldıkları sürece cumhurbaşkanına tanıdığı geniş

yetkilerden dolayı Anayasa’yı eleştireceklerdir. Bu durum, muhalefe-

tin halkın bir bölümünü yanına çekebilmesi durumunda siyasi hayat-

ta çalkantılara, hatta toplumsal olaylara sebep olabilir. Tüm kamusal

sistemi cumhurbaşkanının etrafında toplayan, muhalefeti yok sayan,

halkı ise cumhurbaşkanının kanuni liderliğinin kanatları altında kabul

eden bu Anayasa’nın, ABD Anayasası’nın aksine ekonomik, kültürel

ve siyasal değişiklikler ile birlikte yıpranacağı ve meşruiyetini yitirebi-

leceği de göz ardı edilmemelidir. Ayrıca mevcut Anayasa’da kişilerin

temel hak ve hürriyetlerini güvence altına alacak denetimmekanizma-

larının da bulunmaması, zaman içerisinde Anayasa’nın yıpranmasına

yol açabilir.

ABD Anayasası’ndan farklı olarak Azerbaycan Anayasa’sı tam bir

lider anayasasıdır. Yeni Anayasa ancak karizmatik bir lider ile toplum-

sal kabul görmektedir. Aliyev’in çok küçük bir olasılıkla da olsa siya-

set sahnesinde çekilmesinden sonra, cumhurbaşkanının halk karşısın-

daki konumunun ne olacağı şüphe konusu olacaktır. Halk tarafından

seçiliyor olmak, demokratik ilkelere tam olarak uyulduğu anlamına

gelmez. Azerbaycan Anayasası’nın geniş yetkilerle donattığı bir cum-

hurbaşkanlığı makamının bulunduğu bu sistemde, yönetimde ciddi

görüş ayrılıkları ve bu görüş ayrılıklarının yarattığı krizler doğabilir.

Cumhurbaşkanının çıkaracağı fermanlar ile yasal düzenleme yapabil-

me yetkisine sahip olması, anayasal yetkilerini muhalefeti bastırmak

için kullanabilmesi imkânını da beraberinde getirebilir. Böyle bir du-

rumda, cumhurbaşkanının çoğulcu demokrasi anlayışından yana ola-

cağını söylemek fazla iyimserlik olur.

Azerbaycan Anayasası’nın değişmesi çok zordur. Anayasa’nın

değiştirilmesi ancak referandum ile mümkündür. Referandumlardan

beklenen sonuçlar ise halkın politik, kültürel, eğitsel ve ekonomik ge-