Background Image
Previous Page  102 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 102 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Fatih ÖZKUL

101

Dışarıdan bakıldığında, yürütme organının başı olan başkana karşı

yetkileri daha azmış gibi gözükse de, Kongre başkanın kararlarına bo-

yun eğen her dediğini yapan bir kurum değildir. 1995 yılında Başkan

Clinton’un Kongre’ye sunduğu bütçe tasarısının Kongre’de ciddi ölçü-

de değiştirilmesi ve bu şekilde kabul edilen bütçe kanununun Başkan

tarafından veto edilmesi üzerine binlerce federal görevlinin maaşları

ödenememiştir.

49

Kongre’deki her iki meclis de, Temsilciler Meclisi’nde

hazırlanması gerekli olan gelir yasaları dışında, her konuda yasa tas-

lağı sunmak yetkisine sahiptir. Senato Temsilciler Meclisi’nden gelen

gelir yasası taslaklarını kabul etmeyebileceği gibi, içeriklerini farklı

hale getirebilecek değişiklikler de yapabilir. Senato, başkanın seçeceği

bakanların, yüksek dereceli federal hükümet memurlarının ve büyü-

kelçilerin atanmalarını onaylar. Yine Senato tüm antlaşmaları üçte iki

oy çoğunluğu ile onaylar. Bu iki konuda Senato’nun onayı olmadan

işlem yapılamaz. Federal yetkililer hakkında meclis soruşturması açıl-

ması için yargılamayı sağlayacak suçlamada bulunma hakkı Temsil-

ciler Meclisi’ne aittir. Anayasanın II. maddesinin 3. bölümü uyarınca

yargı işin organına gönderilip gönderilmeyeceğine karar vermek hak-

kı sadece Senato’ya tanınmıştır. Federal görevli suçlu bulunursa gö-

revden alınır.

Kongre’nin yetkileri Anayasa’nın I. maddesinin 8. bölümünde be-

lirtilmekle birlikte en önemlileri olarak, vergi koymak ve toplamak,

hazine için borç almak, federal mahkeme ağı oluşturmak, savaş ilan

etmek, ordu kurmak ve iaşesini sağlamak, Anayasa’nın uygulanma-

sı için gerekli tüm yasaları çıkarmak şeklinde sayılabilir. Anayasa’nın

I. maddesinin 3. bölümündeki düzenlemeye göre, başkan yardımcısı

Senato’nun da başkanıdır ve oylarda eşitlik olmadıkça oy kullanamaz.

Burada Kongre’nin araştırma yetkisi üzerinde bir kez daha dur-

mak gerekir. Kongre’nin yasama dışı işlevlerinden en önemlisi araş-

tırma yetkisidir. Araştırmalar yeni yasaların çıkarılmasına yönelik

bilgi toplamak, yürürlükteki yasaların etkinliğini ölçmek ve seyrek

de olsa meclis araştırması sürecini başlatmaya yönelik olabilir. Araş-

tırma yetkisinin önemli sonuçlarından birisi kamuoyunu bilgilendir-

mektir. Araştırmalar ve sonuçları kamuoyuna açıklanır. Komite’nin

ifade aldığı oturumların çoğu halka açık yapılır ve medya tarafından

49

Onar, 2005, s. 94.