Background Image
Previous Page  104 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Fatih ÖZKUL

103

ması için akılcı bir yol olarak gözükmektedir. Fakat bu yetki, yargı or-

ganlarının siyasi etkilere açık olması sonucunu da doğurabilir. Kamu

politikalarının belirlenmesine esas olan kanunların teklif edilmesinde,

hukukun uygulayıcısı olan yargı organını da söz sahibi yapmak, yar-

gı organı ile yasama ve yürütme arasında sürtüşme doğmasına yol

açabilir.

51

Ayrıca yargı organlarının hareket alanları hukuk alanının

içi olmalıdır. Yargı organının yasama ve yürütme sürecine taraf ol-

ması, yıpranmasına ve devletin diğer erkleri karşısında gücünü yitir-

mesine sebep olabilir. Azerbaycan Anayasası’nın 95. maddesinin 14.

bendinde,

“bakanlar kuruluna güvenoyu meselesinin halledilmesi”

, Millet

Meclisi’nin çözümleyeceği konular arasında sayılmıştır. Anayasa’da

güvenoyu mekanizmasının olmaması sebebiyle bu görev bir siyasal

sorumluluğa yol açmaz.

Yasa teklifleri üzerinde yapılacak olan değişiklik önergeleri, ancak

yukarıda belirtilen, yasa teklif etmeye yetkili organların onayıyla işle-

me alınabilecektir (m.96/III). Bu hüküm ilk bakışta siyasal partiler açı-

sından doğru gibi gözükebilir. Yani bir siyasal partinin önerdiği kanun

teklifi, kendi seçmenlerinin isteği doğrultusunda, o siyasal partinin

dünya görüşünün yansıtılmasında araç olmalıdır. Dolayısıyla, deği-

şikliğin de o siyasal parti tarafından kabul görmesi gerekliliği demok-

ratik bir çözüm ve yol olarak gözükmektedir. Fakat bunun kabulü, ya-

sama organının yetki alanının ihlali anlamına gelecektir. Demokratik

devletlerde yasama organından beklenen, hukuk devleti ilkesi ile bağlı

kalmak kaydıyla, istenilen her konuda kanun çıkarma yetkisine sahip

olmasıdır. Özellikle cumhurbaşkanı, Anayasa’da kendisine tanınan bu

yetkiyi kötüye kullanabilir. Millet Meclisi aynı konuda yasa yapmakta

ısrar ederse, yasama süreci problemler sürecine dönüşebilir.

Komünizm sonrası kurulan devletlerin anayasalarında genelde

yasama süreci ve yasama organının faaliyetleri basın, yayın ve halkın

izleyici olarak yasama faaliyetlerine katılımı gibi yollarla kamuoyuna

açık bırakılmıştır.

52

Azerbaycan Anayasası’nda ise böyle bir hüküm

yer almamaktadır. Oysa ki, demokrasinin en önemli göstergelerinden

birisi de, yasama ile yürütme işlemlerinin şeffaf, dolayısıyla denetle-

51

Gönenç, 1998, s. 212.

52

Herman Schwartz,

The Struggle for Contitutional Justice in Post-Communist Europa,

The Univesity of Chicago Press, Chicago and London 2000, s. 1-13.