Background Image
Previous Page  105 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 105 / 465 Next Page
Page Background

Başkanlık Sistemi Üzerine Amerika Birleşik Devletleri ve Azerbaycan Modeli Karşılaştırması

104

nebilir ve eleştirilebilir olmasıdır.

53

Bugün sivil toplum örgütleri, ya-

sama ve yürütme faaliyetleri konusunda bazen en büyük denetleyici

olabilmekte, kamuoyunu harekete geçirebilmektedir.

54

Şeffaflık aynı

zamanda, toplumun doğru bilgiye sahip olmasına da yol açmaktadır.

SONUÇ

Yukarıda ele alınan hususları göz önüne aldığımızda Azerbaycan

sisteminde bir başbakanın bulunduğunu ve yürütme organının tek ka-

natlı olmadığını görüyoruz. Dolayısıyla, Azerbaycan hükümet sistemi

yürütme organının tek kanatlı olduğu başkanlık sistemi içerisinde gö-

rülmemelidir. Öncelikle biz bazı yazarların aksine, Azerbaycan hükü-

met sisteminin bir başkanlık hükümeti sistemi olarak değil

55

, Shugart

ve Carey’in genel kabul gören ayrımını da göz önünde tutarak, bir çeşit

kendine özgü yarı başkanlık sistemi olarak değerlendirilmesi gerektiği

kanaatindeyiz. Burada, Azerbaycan Anayasası’nın yukarıda belirtilen

ve açıklanan 95. maddesinin 14. bendi üzerinde özellikle durulması

gerekmektedir. Milli Meclis’in görevlerinin düzenlendiği bu maddeye

göre, bakanlar kurulunun parlamentoya karşı sorumlu olduğunu ileri

sürebilir miyiz? Azerbaycan Anayasası’nda güvenoyu mekanizması-

nın olmaması sebebiyle, bu soruya olumlu yanıt verebilmek mümkün

değildir. Bakanlar kurulunun yasama organına karşı sorumlu oldu-

ğunu kabul etsek bile, sistemde bakanlar kurulunu yasama organına

karşı sorumlu tutacak bir mekanizma mevcut değildir. Uygulamada

karışıklığa yol açabilecek olan bu hükmün değiştirilmesi yerinde bir

davranış olacaktır. Yine başbakanın yasama organınca onaylanması

süreci, ancak şekli anlamda bir güvenoyu olarak kabul edilmelidir;

çünkü yasama organı cumhurbaşkanı tarafından üç kez belirlenen

adaya onay vermediği takdirde, cumhurbaşkanı onay olmaksızın baş-

bakanı atayabilmektedir.

Azerbaycan Anayasası’nın yapım süreci ABD Anayasası’nın ya-

pım sürecinden farklıdır. Azerbaycan Anayasası kurucu meclis tara-

fından değil, Aliyev başkanlığında yürüyen bir komisyon tarafından

53

Mustafa Erdoğan, “Türkiye’nin SistemArayışı”,

Siyasal Sistem Tartışmaları,

Tesev

Yayınları 15, İstanbul 2000, s. 92.

54

Münci Kapani,

Kamu Hürriyetleri,

Yetkin Yayınları, Ankara 1993, s. 275-278.

55

Bkz., Gönenç, 1998, s. 207-210.