Background Image
Previous Page  113 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 113 / 465 Next Page
Page Background

Tahkimin Kamu Hizmetlerine Uygulanma Sorunsalı ve Olası Sonuçları

112

1. Giriş

Devletlerin gelir yetersizliği sebebiyle imtina edemeyeceği bir şe-

kilde gerçekleştirilmesi gereken kamusal (yarı kamusal) mal ve hiz-

metler vardır. Örneğin enerji, elektrik, doğalgaz, baraj, transit yollar,

şebeke yatırımları gibi büyük altyapı yatırımlarının belli seviyelerde

de olsa gerçekleştirmesi zaruret arz etmekte ancak kaynak yetersiz-

liği nedeniyle gerçekleştirilemeyen kamusal mal ve hizmetlerin, ya-

bancı sermayedar ya da yabancı yatırımcı tarafından yap, yap-işlet,

yap-işlet-devret gibi çeşitli yöntemlerle gerçekleştirildiği ya da finanse

edilebildiği görülmekte, küreselleşme süreci ise bu noktada belirleyici

olmaktadır.

Özellikle küreselleşme adı verilen etkileşimin temel yapılarından

olan teknolojik ilerlemeler ve buna paralel olarak ulaşım ve iletim ma-

liyetlerinin önemli ölçüde azalması ulusal piyasaların, uluslararası pi-

yasalarla daha kolay entegrasyonunu ve böylece emek, mal, sermaye

ve hizmet hareketliliğinin küresel çapta serbestleşmesini sağlanmıştır.

Ülkeler arasındaki ekonomik etkileşim tarife ve tarife dışı engellerin

kaldırılması, ticarete yönelik kısıtlamaların hafifletilmesi, sermaye ha-

reketlerinin serbestleştirilmesini de beraberinde getirmiş yabancı ya-

tırımların bir ülkeden diğerine akışkanlığı artmıştır (OECD, 2011: 14).

Bu durumdan yararlanmak isteyen kaynak ihtiyacındaki ülkeler ise

özellikle doğrudan yabancı yatırımcılara sayılanlara ilave olarak pek

çok cazip fırsatlar sunmuşlardır.

Bu amaçla ülkeler; hükümet garantileri (fiyat, ürün alım garantisi),

serbest kar transferi, devletleştirmeye karşı garantiler, ucuz hammad-

de, ucuz işgücü temini, yatırım indirimi, düşük vergileme gibi pek

çok teşviksel uygulamaları yürürlüğe koymuşlardır. Ancak bu türden

uygulamalar yabancı yatırımcılar açısından gerekli şartlardan olmuş

fakat yeter şart olmamıştır. Çünkü yabancı sermayedar ekonomik ve

mali avantajlar yanında özellikle hukuki düzenlemeleri de bir bütün

halinde görmek istemekte, ortaya çıkabilecek herhangi bir uyuşmazlık

durumunda yatırımın yapıldığı ülkenin yerel mahkeme ya da devlet

yargısına gitmek yerine kendilerinin de adil şekilde yargılanabilecek-

leri uluslararası hakem ya da tahkim heyeti marifetiyle sorunların

çözümünü amaçlamakta, küresel sermaye akımlarının ulaştığı boyut

dikkate alındığında ulusal hukuk kurallarının ötesinde küresel huku-

kun oluşturulması gereği de son derece önemli olmaktadır.