Background Image
Previous Page  117 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 117 / 465 Next Page
Page Background

Tahkimin Kamu Hizmetlerine Uygulanma Sorunsalı ve Olası Sonuçları

116

Uluslararası ticari tahkim mekanizması ile yabancı yatırımcı, dev-

letin gerçekleştirmesi gereken kamusal (yarı kamusal) hizmet niteli-

ğindeki yatırımları imtiyaz sözleşmesi* kapsamında yerine getirmeyi

taahhüt etmekte, uyuşmazlık halinde ise yerli yargı organları yerine

uluslararası hakem ya da hakem heyetleri vasıtasıyla sorunun çözü-

münü amaçlamaktadır. Bu amaçla öncelikle tarafların sözleşmeden

doğan tüm uyuşmazlıkların tahkim yoluyla çözümlenmesine ilişkin

tahkim şartını ana sözleşmeye koymaları gerektiği gibi taraflar daha

sonradan tanzim edebilecekleri ayrı bir tahkim sözleşmesiyle de uyuş-

mazlıkları tahkime götürebilmektedirler. Bu amaçla

zorunlu tahkim,

ta-

raflar arasındaki karşılıklı anlaşmazlıkların tarafların isteği doğrultu-

sunda sadece tahkim hukuku yoluyla çözümlenmesini ve neticede bir

tahkim kararının tesisi edilmesini amaçlamaktadır.

Zorunlu olmayan

tahkimde

ise tahkim yöntemi, taraflar arasındaki uyuşmazlığın gide-

rilmesinde sözleşmede yer alan çözümsel yöntemlerinden sadece biri

olarak kabul edilmektedir.

Bağlayıcı tahkim

tarafların ön anlaşma, yasal

kural ya da kanunu vs. öne sürerek tahkim sürecinde alınan tahkim

kararına itiraz ya da dava hakkının olmaması durumudur.

Bağlayıcı

olmayan tahkim

ise tarafların hakem kararını uygulama gibi bir zorun-

luluğunun bulunmaması ve böylece hakem kararının gerektiğinde

mahkemeler aracılığıyla dava konusu edilebilmesidir (Wild, 2006: 29).

Tarafların aralarındaki uyuşmazlığı tahkime götürme konusunda

anlaşmalarının ardından tahkimin

ad hoc

özel hakemlerce mi, yoksa bir

kuruma bağlı hakem heyetleri vasıtasıyla mı yürütüleceği konusunda

karar vermeleri gerekmektedir. Bir kuruma bağlı olarak yönetilen tah-

kime

kurumsal tahkim

(

arbitral institution)

adı verilirken, herhangi bir

idari kuruma bağlı olmaksızın yürütülen tahkime ise

ad hoc tahkim

adı

verilmektedir. Her iki seçenek için de avantaj ve dezavantajlar söz ko-

1

*

Tahkim prosedürü içerisinde, bizi en fazla ilgilendiren sözleşme niteliğindeki

kavram kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesidir. Anayasa Mahkemesi Kararı’nda

da değinildiği üzere kamu hizmeti imtiyaz sözleşmeleri; konusu kamu hizmet-

lerinin kurulması ve/veya işletilmesini bir özel kişiye devretmek olan sözleşme-

lerdir….. biçiminde ifade olunmaktadır. İdare hukukunda imtiyaz kavramı ise

kamu hizmetlerinin yürütülmesi yöntemlerinden biri olarak kabul edilmektedir.

Kamu hizmetlerinin uzun süreli bir idari sözleşme uyarınca sermayesi, karı, hasar

ve zararı kendilerine ait olmak üzere özel hukuk kişilerince yerine getirilmesine

imtiyaz

adı verilmektedir. Gereksinimler karşısında yönetimin yetersizliği ya da

kaynak bulmadaki güçlükler, kimi zaman bu yöntemin uygulanmasını gerekli kıl-

makta, bu durum kamu hizmetlerinin özel girişim tarafından yerine getirilmesine

de dayanak teşkil etmektedir (bkz. 20 Mart 1996 tarihli R.G).