

6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Çerçevesinde Kamu Başdenetçisine İlişkin ...
16
Bu çalışmanın konusu; kamu denetçiliği müessesesinin tamamının
incelenmesi olmayıp; sadece kamu başdenetçisi ile ilgili “yaş şartı” dır.
Çalışmamızın amacı ise 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu
Kanunu’nda
3
asgarî yaşa ilişkin düzenleme bulunmakla birlikte; azamî
yaşa ilişkin bir sınırlandırmanın bulunmadığının ve bunun kanunko-
yucu tarafından bilinçli olarak düzenlendiği kanaatinin Kanunun ge-
nel amacıyla uyumlu olduğu hususunun tartışılması ve bu konuda
açıklamalar getirilmesidir.
Bu nedenle, kamu denetçiliği müessesesinin tarihçesi, faydaları,
görevleri ve Türkiye bakımından gereklilik sebepleri üzerinde durul-
mayacaktır.
Bununla birlikte kamu başdenetçisine ilişkin yaş şartının gerek-
çelerini açıklayabilmek bakımından kamu denetçiliğinin Türk hukuk
sistemi içindeki yerini de belirlemek gerekmektedir.
Bir hukuk devletinde idarenin her türlü eylem ve işlemi denetime
tâbidir. Bilindiği gibi idarenin denetlenmesi yargı yoluyla denetim ve
yargı dışı denetim olmak üzere ikiye ayrılır. İdarenin yargı yoluyla
denetimini ülkemizde idare ve vergi mahkemeleri, bölge idare mahke-
meleri, Danıştay, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi ve sınırlı olarak da
adalet mahkemeleri yapmaktadırlar.
İdarenin yargı dışındaki denetiminde ilk olarak hiyerarşik dene-
tim ve idarî vesayet denetiminden oluşan idarî denetim gösterilebilir.
Ayrıca, parlâmento denetimi ise soru, meclis araştırması, genel görüş-
me, meclis soruşturması, gensoru ile Dilekçe Komisyonu vasıtasıyla
yapılan siyasî denetimdir. Diğerleri basın yayın organları ve meslek
kuruluşlarının yaptığı kamuoyu denetimi ile özel bir denetim şekli
olan Devlet Denetleme Kurulu ve Sayıştay’ın denetimleridir.
Ombudsmanı Türk hukuk sistemine henüz girmeye başlayan yar-
gı öncesi çözüm usûlleri (müzakere, uzlaştırıcılık, arabuluculuk gibi)
ile birlikte yargı dışı denetim içinde değerlendirebiliriz. Buna göre
rumlarının gücünü kullanarak, halkın özgürlük ve haklarını savunan bir kurum-
dur. Ayrıntılı bilgi için bkz. Kemal Özden, “Türkiye İçin Ombudsman Modeli”,
TBMM Avrupa Birliği Uyum Komisyonunun 2006 tarihli talebi üzerine hazırla-
nan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Tasarısı İle İlgili Görüş.
3
RG., 29.06.2012, 28338.