

TBB Dergisi 2012 (103)
Zehra ODYAKMAZ / Yalçın BOSTANCI / Oğuzhan GÜZEL
17
önemli bir görevi icra edecek olan kamu başdenetçilerinin göreve baş-
lamalarında ve görev yaptıkları süreler içinde yaşa ilişkin olarak geti-
rilen kurallar önem kazanmaktadır.
II. GENEL OLARAK KAMU GÖREVLİLERİ İÇİN AZAMÎ
ÇALIŞMA YAŞI VE ZORUNLU EMEKLİLİK
Zorunlu emeklilik sistemi, istihdamda yaş ayırımcılığını etkileyen
bir örnek olarak görülmektedir.
“Çalışmaya devam etme ihtiyacı ve isteği
olanlara emeklilik için belirli bir yaşın dayatılması yaş ayırımcılığını oluştu-
rur”
denilmektedir. Çalışma yaşamında yaş ayırımcılığı kişiyi işe alır-
ken, çalıştırırken veya işten çıkarırken söz konusu olabilmekte, istih-
damın bütün alanlarında meydana gelmektedir
4
.
Ülkemizde kamu görevlileri (5510 sayılı Kanun md. 4/I(c)’liler) için
diğer çalışan kesimlerinden daha değişik bir esas benimsenmiştir. Kamu
hizmetinin farklı özellikler göstermesi bu kesimin emekliliğini de farklı
kılmaktadır. Bunlarda belirli bir yaşa ulaşma kendiliğinden emekliliğe
sevk nedenidir. Ayrıca kamu görevlilerine belirli bir gün sayısı prim
ödenmiş olması ve atanacak kadro bulunmaması halinde yaş haddine
bakılmaksızın emekli aylığı bağlanır. 5434 sayılı Kanun’un 5335 sayılı
Kanun ile değişik 40. maddesine göre, kamu görevlilerinde yaş haddin-
den emeklilik yaşı 65’tir. Kural bu olmakla beraber bazı çalışanlar için
değişik yaş hadleri öngörülmüştür. Örneğin üniversite öğretim üyeleri
için yaş haddi 67, subay ve askerî memurlar için rütbe ve görevlerine
göre 41-68, emniyet mensupları için görevlerine göre 52-60’tır. 40. mad-
dede başka kamu görevlileri için de değişik yaş hadleri belirlenmiştir
5
.
III. KAMU BAŞDENETÇİSİNİN HUKUKÎ STATÜSÜ,
NİTELİKLERİ VE GÖREVLERİ
6328 sayılı Kanun’a göre, Kanun’da belirtilen görevleri yerine
getirmek amacıyla, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı’na bağ-
lı, kamu tüzel kişiliğini haiz, özel bütçeli ve merkezi Ankara’da bu-
4
Dilek Baybora, “Çalışma Yaşamında Yaş Ayrımcılığı ve Amerika Birleşik
Devletleri’nde Yaş Ayrımcılığı Düzenlemesi Üzerine”,
Çalışma ve Toplum
, 2010/1,
s.39.
5
A. Can Tuncay, “Geciken Yaşlılık ve Zorunlu Emeklilik Üzerine”,
Sosyal Güvenlik
Dergisi
, 2012/2, s.88; Ali Güzel-Ali Rıza Okur-Nurşen Caniklioğlu,
Sosyal Güvenlik
Hukuku
, İstanbul 2011, s.584-585.