Background Image
Previous Page  305 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 305 / 465 Next Page
Page Background

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı

304

Bu sorun Türkiye’de yine 13.3.1999 tarihinde yapılan olağanüstü

toplantı nedeniyle gündeme gelmiştir. Olağanüstü toplantı konusu-

nun görüşülmesinin ardından TBMM’nin çalışmalarına devam etmesi

Genel Kurul tarafından kabul edilmiş ve böylece Meclis bir süre daha

çalışmalarına devam etmiştir. Bunun üzerine anılan Genel Kurul Ka-

rarının iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne iptal başvurusunda

bulunulmuştur. Her ne kadar Anayasa Mahkemesi, başvuru konusu

kararın İçtüzük değişikliği ya da yeni bir İçtüzük kuralı niteliğinde

olmadığından bu karara ilişkin iptal isteminin görevsizlik nedeniyle

reddine karar vermişse de kararın gerekçesinde, TBMM çalışmaları-

nın sürdürülmesine ilişkin düzenleme olan İçtüzüğün 7. maddesinin

son fıkrasında,

“...TBMM, çalışmalarına devama karar vermediği takdir-

de, tatil veya ara vermeye devam olunur...”

denildiğini belirterek, Genel

Kurul’un

“çalışmaya devam”

kararı alabileceğinin açık olduğunu be-

lirtmiştir

64

.

Meclis’in tatile girme ya da çalışmalara devam konusundaki uy-

gulamalara bakıldığında ise farklı durumların olduğu görülmektedir.

Örneğin 1992 ve 1994 yıllarında yapılan olağanüstü toplantılar sonra-

sında çalışmalara devam kararı alınmış, fakat daha yapılan görüşme-

ler sonrasında ayrıca bir tatil kararı alınmadan Meclis tatile girmiştir.

2004 yılında yapılan olağanüstü toplantıda ise, toplantı konusunun

görüşülmesinin ardından çalışmalara devam kararı alınmadığı halde

Meclis çalışmalarına devam etmiştir

65

.

6. SONUÇ

Meclis’in olağanüstü toplanması konusundaki uygulamalara ba-

kıldığında, Anayasa ve İçtüzük hükümleri açık olmasına rağmen kimi

durumlarda zorlama yorumlara başvurularak bu hükümlerin fark-

lı sonuçlara ulaşmak amacıyla yorumlandığı dikkatlerden kaçmayan

bir husustur. Yapılan bu yorumlar sonucunda zaman zaman Anayasa

Mahkemesi’ne de başvurularak bir sonuca ulaşılmaya çalışıldığı da uy-

gulamada görülmüştür. Gerekçe şartının yerine getirilmediği öne sürü-

lerek Meclis’in olağanüstü toplantıya çağrılmaması, bu uygulamaların

64

Anayasa Mahkemesi’nin 25.3.1999 tarih, E. 1999/12, K. 1999/5 sayılı kararı.

65

Neziroğlu, a.g.e., s. 22-23