Background Image
Previous Page  302 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 302 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Harun GÜNDÜZ

301

şünün

54

bizce doğru bulunmadığı ifade edilmelidir. Zira Anayasa’nın

93. maddesinin, toplantı yetersayısı aranmaksızın olağanüstü toplantı

konusunun görüşülmesini emretmediği açıktır

55

.

5.3. Olağanüstü Toplantıda Gündem Dışı Konuşma

Olağanüstü toplantı görüşmelerinde çağrı konusunun haricindeki

işlerin görüşülüp görüşülemeyeceği konusunu değerlendirmeye geç-

meden önce, olağanüstü toplantıda gündem dışı söz verilip verileme-

yeceği hususuna kısaca değinmekte yarar bulunmaktadır. Bu konuyla

ilgili İçtüzük hükümlerine bakıldığında, ne tatilde veya ara vermede

toplantıya ilişkin 7. maddede, ne de gündem dışı konuşmaya ilişkin

59. maddede açık bir düzenlemenin bulunmadığı görülmektedir.

Her ne kadar doktrinde, Meclis uygulamalarına bakıldığında ola-

ğanüstü toplantıda gündem dışı söz verilmediği ifade edilmekteyse

de

56

, bu konuda çeşitli istisnaların yaşanmış olduğu görülmektedir.

Gerçekten de 1976 ve 1990 yıllarında yapılan olağanüstü toplantılarda

Meclis Başkanı, gündem dışı söz isteyen üyelere bu imkânı tanıma-

mıştır. Ancak 2001 ve 2002 yıllarında yapılan olağanüstü toplantılar-

da ise çağrı konusu iş görüşülmeden Meclis üyelerine söz verildiği

görülmektedir

57

.

Esasında olağanüstü toplantı konusu işin bir an evvel görüşülmesi

esas olduğundan, gündem dışı söz verilmemesi yönündeki uygulama

olağanüstü toplantının amacına daha uygundur. Keza Anayasa’nın 93.

maddesinde geçen

“öncelikle bu toplantıyı gerektiren konu görüşülmeden

ara verme veya tatile devam edilemez”

şeklindeki ifade ile İçtüzüğün 7.

maddesindeki

“TBMM çalışmalarına devama karar vermediği takdirde,

tatile veya aravermeye devam olunur”

şeklindeki düzenleme karşısında,

olağanüstü toplantılar bakımından aksine karar alınmadıkça sadece

çağrı konusunun görüşülmesi gerekir. Dolayısıyla olağanüstü toplantı

konusu haricindeki bir konu olan gündem dışı konuşma talebinin ye-

rine getirilmemesi hukuki açıdan daha yerindedir

58

.

54

Bakırcı, a.g.e., s. 111

55

Has, a.g.e., s. 385

56

Bkz. Has, a.g.e., s. 386

57

Neziroğlu, a.g.e., s. 19-20

58

Has, a.g.e., s. 386