Background Image
Previous Page  303 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 303 / 465 Next Page
Page Background

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı

302

5.4. Olağanüstü Toplantı Konusu Dışındaki Konuların

Görüşülmesi

Olağanüstü toplantı üzerine yapılacak görüşmenin çağrı konu-

su işle sınırlı olup olmadığı, bir başka deyişle olağanüstü toplantı

konusu haricinde bir konunun Meclis tarafından görüşülüp görü-

şülemeyeceği hususu, özellikle 1961 Anayasası döneminde günde-

me gelmiş ve Anayasa Mahkemesi’nin bir kararına da konu olmuş-

tur. Aslında 1982 Anayasası’ndakine benzer bir düzenleme getiren

1961 Anayasası’nın

“Toplanma ve Tatil”

başlıklı 83. maddesinin son

fıkrasına göre; ara verme veya tatil sırasında toplantıya çağrılan

meclisler, önce bu toplantıyı gerektiren konu üzerinde görüşme ya-

parlar. Anayasa Mahkemesi de anılan kararında bu düzenlemeye

göndermede bulunarak konuyla ilgili şu saptamaları yapmakta-

dır

59

:

“Anayasa’nın yukarıda belirtilen 83. maddesinin son fıkrası ile ara

verme veya tatil sırasında toplantıya çağrılan meclislerin önce bu toplan-

tıyı gerektiren konu üzerinde görüşme yapmaları zorunluluğu öngörül-

müş, başka konuların görüşülemeyeceği yolunda ise engelleyici bir hüküm

getirilmemiştir.”

Bilindiği üzere Anayasa’nın 93. maddesinin son fıkrasına göre; ara

verme veya tatil sırasında toplanan TBMM’de, öncelikle bu toplantıyı

gerektiren konu görüşülmeden ara verme veya tatile devam edilemez.

Bu hükme göre olağanüstü toplantı sadece bu toplantıya neden olan

konuyla sınırlanmamış olup, olağanüstü toplantıya neden olan konu-

nun sadece önceliğe sahip olduğunu vurgulamaktadır

60

. Yine İçtüzü-

ğün 7. maddesinin son fıkrası;

“Konu üzerinde gerekli işlemler tamamla-

nınca, Türkiye Büyük Millet Meclisi çalışmalarına devama karar vermediği

takdirde, tatile veya aravermeye devam olunur.”

şeklinde bir düzenleme

getirmektedir. Bu iki hüküm birlikte incelendiğinde Meclis’in, olağa-

nüstü toplantıyı gerektiren konuyu görüştükten sonra çalışmalarına

devam kararı alarak başka konuları da görüşebileceği açıkça anlaşıl-

maktadır. Nitekim doktrindeki görüşlerin de neredeyse tamamı bu

yöndedir

61

. Ancak bu açık düzenlemelere rağmen konu, 1999 yılında

59

Anayasa Mahkemesi’nin 18 ve 22.11.1976 tarih, E. 1976/27, K. 1976/51 sayılı

kararı.

60

Has, a.g.e., s. 388

61

Bkz. Teziç, a.g.e., s. 159; Bakırcı, a.g.e., s. 99; İba, a.g.e., s.386; Neziroğlu, a.g.e.,