

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı
300
Ancak doktrinde aksi yönde bir görüş de bulunmaktadır. Bu gö-
rüşün temel dayanağı, açılış yoklaması konusunda olağan toplantı
ile olağanüstü toplantı arasında önemli bir fark bulunduğudur. Buna
göre; olağan toplantıda yapılan ilk yoklamada toplantı yeter sayısı
bulunamaması halinde, birleşime bir süre ara verilmesi ve sonrasında
ikinci defa yoklama yapılması İçtüzük gereğidir ve normaldir. Fakat
olağanüstü toplantıda durum farklıdır. Burada Genel Kurul’un daha
önce almış olduğu tatil veya ara verme kararına zıt bir toplantı çağrısı
vardır. Dolayısıyla olağanüstü toplantının açılışında yapılan yoklama-
ya katılmamak, açık bir şekilde toplantı çağrısına katılmamak demek-
tir
51
. Yine bu görüşten hareketle, ilk toplantıda yeter sayının bulun-
masının, Genel Kurul’un o işi görüşme iradesinin göstergesi olduğu
ve sonraki oturumlarda yoklama yapılmasına gerek olmadığı da ifade
edilmektedir
52
.
Uygulamaya bakıldığında ise bu görüşün pek kabul görmediği
anlaşılmaktadır. Çünkü olağanüstü toplantılarda, birleşimin ilk otu-
rumunda toplantı yeter sayısı bulunmadığı takdirde birleşime ara ve-
rilmekte, ancak ikinci oturumda da yeterli çoğunluk sağlanamadığı
takdirde tatile veya ara vermeye devam etmek üzere birleşimin kapa-
tıldığı görülmektedir. Nitekim 3.8.2004 tarihinde yapılacak olağanüstü
toplantıda sürecin ne şekilde işleyeceğine ilişkin olarak TBMM tara-
fından yapılan bir basın açıklamasında da Genel Kurul’un yoklama
ile açılacağı, şayet yoklamada çoğunluk bulunmuyorsa en çok 1 saate
kadar birleşimin erteleneceği ve sonrasında tekrar yoklama yapılacağı
ifade edilmektedir
53
.
Bu konuda son olarak İçtüzük’teki yeterli çoğunluk sağlanamaz-
sa olağanüstü toplantı çağrısının düşeceği yönündeki düzenlemenin,
Anayasa’nın ara verme veya tatil sırasında toplananMeclis’in öncelikle
bu toplantıyı gerektiren
konu görüşülmeden
ara verme veya tatile de-
vam edemeyeceği yönündeki 93. madde hükmüne aykırı olduğu görü-
yetersayısının bulunmadığı örnekler için bkz. Has, a.g.e., s. 383-384
51
Neziroğlu, a.g.e., s. 19
52
Neziroğlu, a.g.e., s. 29
53
http://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/tbmm_basin_aciklamalari_sd.acik-lama?p1=8607