Background Image
Previous Page  315 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 315 / 465 Next Page
Page Background

Üçüncü Yargı Paketinde İdari Yargıda Yargılamanın Hızlandırılmasına İlişkin Getirilen

314

sına karar verebilirler.”

şeklindeki (2) numaralı fıkrası,

“2. Danıştay veya

idari mahkemeler, idari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya imkan-

sız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının

birlikte gerçekleşmesi durumunda, davalı idarenin savunması alındıktan veya

savunma süresi geçtikten sonra gerekçe göstererek yürütmenin durdurulma-

sına karar verebilirler. Uygulanmakla etkisi tükenecek olan idari işlemlerin

yürütülmesi, savunma alındıktan sonra yeniden bir karar verilmek üzere, ida-

renin savunması alınmaksızın da durdurulabilir. Yürütmenin durdurulması

kararlarında idari işlemin hangi gerekçelerler hukuka açıkça aykırı olduğu ve

işlemin uygulanması halinde doğacak telafisi güç ve imkansız zararların neler

olduğunun belirtilmesi zorunludur. Sadece ilgili kanun hükmünün iptali is-

temiyle Anayasa Mahkemesi’ne başvurulduğu gerekçesiyle yürütmenin dur-

durulması kararı verilemez”

şeklinde değiştirilmiştir.

Bu değişiklikle birlikte, yürütmeyi durdurma kararı verebilmesi

için gerekli olan açıkça hukuka aykırı olma ve işlemin uygulanması

halinde telafisi güç ve imkansız zararlar doğma koşulları birlikte aran-

maya devam edilmiştir. İlave olarak yürütmeyi durdurma kararı ve-

rilebilmesi için idarece bir savunma yapılması ya da idareye tanınan

savunma süresinin dolması koşulu getirilmiştir.

Anılan değişiklikten sonra mahkemelerce dava dilekçesi üzerine

doğrudan yürütmeyi geçiçi olarak durdurma yada savunmaya kadar

durdurma kararı verilemeyeceği gibi bir sonuç ortaya çıkmaktaydı. Bu

durumda acil işlerde mahkemelerce elden tebligat yada çok kısa sa-

vunma süreleri verilmesi yoluna gidilecekti. Ancak bu durumu düşü-

nen yasa koyucu tarafından, uygulanmakla etkisi tükenecek olan ida-

ri işlemlere

7

karşı açılan davalarda ilgili idarenin savunması alınana

kadar geçiçi olarak yürütmeyi durdurma kararları verilmesine yasal

imkan sağlanmıştır. Uygulamada yine mahkemelerce bazı dosyalarda

davacının yürütmeyi durdurma istemi geçiçi olarak idarenin savun-

ması alınana kadar kabul edilebilmekteydi. Değişiklikle bu duruma

yasal bir zemin kazandırılmıştır. Geçiçi kabul kararı idarenin savun-

ması geldikten sonra kaldırılabilecektir.

Öte yandan, son değişiklikle yürütmeyi durdurma kararlarının

gerekçelerinde işlemin uygulanması halinde doğabilecek telafisi güç

7

Örneğin yıkıma ilişkin kararlar, iş yerinin kapatılmasına ilişkin kararlar, öğrenci-

lerle ilgili bazı davalar vs.