Background Image
Previous Page  316 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 316 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Hüseyin BİLGİN

315

ve imkansız zararların neler olduğu hususuna da yer vermek gereke-

cektir. Değişiklik öncesi uygulamada yürütmenin durdurulması ka-

rarlarında bu gerekçeye yer verilmiyordu.

Son olarak, yasa koyucu ilginç bir şekilde bir kanun maddesi hakkın-

da Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yoluna gidilmiş olmasının tek başına

yürütmeyi durdurma nedeni olamayacağını hüküm altına almıştır. Spe-

sifik birkaç olay nedeniyle bu şekilde bir hüküm getirilmesi kanun yapı-

cılığı ve kanunların genelliği ilkesine aykırı olduğunu düşünmekteyiz.

Tasarının ilk halinde bu şekilde bir metinde bulunmamaktadır. Kanaati-

mizce de bir kanun maddesinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne

başvuru yapılmış olması tek başına o kanun maddesine dayalı olarak

tesis olunan idari işlemin yürütmesini durdurulmasını gerektirmez. An-

cak bu şekilde bir düzenleme yapılarak spesifik bazı olaylarda verilen bir

takım kararların önüne geçmek istemek de yerinde olmamıştır.

B-

Aynı maddenin (2) numaralı fıkrasından sonra gelmek üzere

“Dava dilekçesi ve eklerinden yürütmenin durdurulması isteminin yerinde

olmadığı anlaşılırsa, davalı idarenin savunması alınmaksızın istem reddedile-

bilir.”

şeklinde 3 numaralı fıkra eklenmiştir.

Getirilen bu yeni fıkra hükmüyle, davacının yürütmeyi durdur-

ma isteminin yerinde olmadığı hallerde ( bir başka ifadeyle işlemin

uygulanması halinde telafisi güç ve imkansız zararlar doğmayacak ve

işlemin açıkça hukuka aykırı olmadığı hallerde)

8

, mahkemeye dava di-

lekçesi üzerinden davalı idarenin savunması alınmadan davacının yü-

rütmeyi durdurma istemini reddedebilme imkanı tanınmıştır. Uygu-

lamada kimi idari yargı yerlerince bu şekilde dava dilekçesi üzerinden

davacının yürütmeyi durdurma istemi reddedilebilmekteydi. Ancak

bu kararların yasal bir dayanağı bulunmamaktaydı. Getirilen bu dü-

zenleme ile uygulamadaki bu durum yasal zemine kavuşturulmuştur.

C –

Aynı maddeye (8) numaralı fıkradan sonra gelmek üzere,

“9.

Yürütmenin durdurulmasına dair verilen kararlar onbeş gün içinde yazılır ve

imzalanır”

şeklinde 9 numaralı fıkra eklenmiştir.

8

Örneğin memurlara verilen uyarma, kınama cezalarına karşı açılan davalarda,

küçük miktarlarda olan idari para cezalarına karşı açılan davalarda, atamama gibi

olumsuz işlem niteliğinde olan kimi bazı davalarda mahkemece somut uyuşmaz-

lığın niteliği de dikkate alınarak davacının yürütmeyi durdurma istemi reddedi-

lebilir.