

TBB Dergisi 2012 (103)
Hüseyin BİLGİN
315
ve imkansız zararların neler olduğu hususuna da yer vermek gereke-
cektir. Değişiklik öncesi uygulamada yürütmenin durdurulması ka-
rarlarında bu gerekçeye yer verilmiyordu.
Son olarak, yasa koyucu ilginç bir şekilde bir kanun maddesi hakkın-
da Anayasa Mahkemesi’ne başvuru yoluna gidilmiş olmasının tek başına
yürütmeyi durdurma nedeni olamayacağını hüküm altına almıştır. Spe-
sifik birkaç olay nedeniyle bu şekilde bir hüküm getirilmesi kanun yapı-
cılığı ve kanunların genelliği ilkesine aykırı olduğunu düşünmekteyiz.
Tasarının ilk halinde bu şekilde bir metinde bulunmamaktadır. Kanaati-
mizce de bir kanun maddesinin iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne
başvuru yapılmış olması tek başına o kanun maddesine dayalı olarak
tesis olunan idari işlemin yürütmesini durdurulmasını gerektirmez. An-
cak bu şekilde bir düzenleme yapılarak spesifik bazı olaylarda verilen bir
takım kararların önüne geçmek istemek de yerinde olmamıştır.
B-
Aynı maddenin (2) numaralı fıkrasından sonra gelmek üzere
“Dava dilekçesi ve eklerinden yürütmenin durdurulması isteminin yerinde
olmadığı anlaşılırsa, davalı idarenin savunması alınmaksızın istem reddedile-
bilir.”
şeklinde 3 numaralı fıkra eklenmiştir.
Getirilen bu yeni fıkra hükmüyle, davacının yürütmeyi durdur-
ma isteminin yerinde olmadığı hallerde ( bir başka ifadeyle işlemin
uygulanması halinde telafisi güç ve imkansız zararlar doğmayacak ve
işlemin açıkça hukuka aykırı olmadığı hallerde)
8
, mahkemeye dava di-
lekçesi üzerinden davalı idarenin savunması alınmadan davacının yü-
rütmeyi durdurma istemini reddedebilme imkanı tanınmıştır. Uygu-
lamada kimi idari yargı yerlerince bu şekilde dava dilekçesi üzerinden
davacının yürütmeyi durdurma istemi reddedilebilmekteydi. Ancak
bu kararların yasal bir dayanağı bulunmamaktaydı. Getirilen bu dü-
zenleme ile uygulamadaki bu durum yasal zemine kavuşturulmuştur.
C –
Aynı maddeye (8) numaralı fıkradan sonra gelmek üzere,
“9.
Yürütmenin durdurulmasına dair verilen kararlar onbeş gün içinde yazılır ve
imzalanır”
şeklinde 9 numaralı fıkra eklenmiştir.
8
Örneğin memurlara verilen uyarma, kınama cezalarına karşı açılan davalarda,
küçük miktarlarda olan idari para cezalarına karşı açılan davalarda, atamama gibi
olumsuz işlem niteliğinde olan kimi bazı davalarda mahkemece somut uyuşmaz-
lığın niteliği de dikkate alınarak davacının yürütmeyi durdurma istemi reddedi-
lebilir.