

TBB Dergisi 2013 (105)
Yusuf Solmaz BALO
311
suç tarihinde 13-15 yaş grubunda bulunan çocuklar, her ne kadar aynı
yaş grubunda yer almakta ise de, algılama ve irade yetenekleri bakı-
mından kesinlikle aynı ölçülere ve olgunluğa sahip değildir. Bu grup
içindeki yaş farklılığının da değerlendirmede göz önünde bulundu-
rulması gereklidir. Bunun belirlenebilmesi için, çocuk hakkında sosyal
inceleme raporunun hazırlanması gerekmektedir (ÇKK m.35)
60
.
Öte yandan, çocuğun içinde bulunduğu ekonomik ve sosyal şart-
lar, gördüğü eğitim gibi hususların, işlediği fiile ilişkin kusurun belir-
lenmesinde etkili olduğu inkar edilemez. Öte yandan, işlenen fiil do-
layısıyla kişinin kusurlu kabul edilmemesi halinde dahi, bu fiil, belirli
bir haksızlık ifade etmeye devam etmektedir
61
. Ancak, buradan kişinin
bedenî, fizikî gelişiminin doğrudan kusurluluk üzerinde etkili olduğu
sonucu da çıkarılmamalıdır
62
.
Buna göre, bir 13-15 yaş grubunda bulunan çocuğun ceza huku-
ku karşısında sorumluluğunun varlığının kabulü için failin tipikliğin
maddi ve manevi unsuru ile hukuka aykırılık unsurunu gerçekleştir-
mesi yeterli değildir. Ayrıca, çocuğun işlemiş olduğu bu fiilden dolayı
kınanabilmesi de (kusurlu olması) gerekmektedir. Bu anlamda kusur
yeteneği, kişinin işlediği fiilin hukuki anlam ve sonuçlarını algılama
rasına, dosyanın mahalline gönderilmesi bakamından Yargıtay C.Başsavcılığına
tevdiine, 12.05.2008 gününde oybirliği ile karar verildi.(Yargıtay 8.CD. 12.05.2008
günlü, 2008/1040-5417).
60
Sosyal inceleme raporlarında yapılan incelemenin özelliğine ve verilen görevin
niteliğine göre hakkında inceleme yapılması talep edilen çocuğun; doğumundan
başlayarak geçirdiği gelişim aşamaları, fiziksel, zihinsel, duygusal, sosyal ve mo-
ral gelişim özellikleri, ailesinin toplumsal, ekonomik ve kültürel durumu, aile
bireyleri arasındaki ilişki, okul ve iş ortamı ile boş zamanlarını değerlendirdiği
çevre, içinde bulunduğu hukukî durum ve adlî mercilerin müdahalelerini gerek-
tiren olaylar, inceleme sırasında uzmanlar tarafından tespit edilen davranışları,
suçluluklarına ve topluma uyumsuzluklarına veya korunmaya muhtaç olmaları-
na neden olan etkenler hakkında bilgilerine yer verilir. Raporda ayrıca, çocuğun
fiziksel, psikolojik ve sosyal yönden incelenmesi sırasında elde edilen ve olayın
açıklanması bakımından önemli görülen bilgiler, çocuk hakkında koruma tedbir-
lerinden hangisinin yararlı olacağına, tedbirin yanında denetim altına alınmasına
gerek olup olmadığına dair öneriler, çocuk hakkındaki tedbir veya denetim ka-
rarlarının ne kadar süre ile uygulanması gerektiğine ilişkin öneriler ile çocuklar
ve ailelerine uygulanabilecek özel tretman veya psikiyatrik tedavi hususunda
önerilere de yer verilecektir (ÇKK Uygulama Yönetmeliği m.21). Sosyal inceleme
raporlarında yer alması gereken hususlar hakkında ayrıntılı bilgi için bkz. Ceza
Sorumluluğunun Değerlendirilmesi Rehberi, Unicef, Ankara-2010, 47 vd.
61
Özgenç, Türk Ceza Hukuku, s. 226.
62
Özgenç, “Kusur Yargısı ve Yaş Küçüklüğü”, s. 263.