Background Image
Previous Page  242 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 242 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (106)

Şura GENÇ / Seçil COŞKUN

241

kraliçe Jacosta’nın oğludur. Louis, kâhinden oğlunun kendisini öldü-

receğini ve annesiyle evleneceğini öğrenir. Oğlu doğunca topuklarına

bir diken batırarak ölmesi için Citnaeran dağına bırakır. Fakat çocuğu

Korentli bir çoban bulur ve Korent kralı Polybusa gönderir. Çocukları

olmayan Polybus ve eşi Merope Oidipusu evlat edinirler. Oidipus deli-

kanlılık çağına gelince sokakta bulunmuş bir çocuk olduğunu öğrenir.

Buna inanmayan Oidipus, Apollo’dan ana-babasının kim olduğunu

sorar. Apollo ona kaderinde babasını öldürmek ve annesiyle evlenmek

olduğunu söyler. Oidipus, Apollo’nun Polybus ve Menape’yi kastetti-

ğini zanneder. Onları terk eder ve yolda bir kavgaya tutuşur. Louisa’yı

öldürür, Louisa gerçek babasıdır. Thebes şehrine gider. Şehrin bilme-

cesini çözerek şehri zalim Sphynxten kurtarır. Mükâfat olarak Thebes

halkı onu kral ilan eder ve kralın dul karısı Jacosta ile büyük bir törenle

evlenir. Jacostanın Oidipustan 4 çocuğu olur. Günün birinde Oidipus

gerçeği öğrenir. Jacosta kendini asar. Oidipus da babasını öldürmenin

ve annesiyle evlenmenin cezasını kendi elleriyle vererek gözlerini kör

eder ve kızı Antigone ile birlikte şehirden kovulur. Böylece “Oidipus

Kompleksi”,

ensest ilişki bakımından kadın ile oğlu arasında bir kan

bağının mı yoksa yasal bir bağın mı (evlat edinme, üvey annelik, üvey

babalık) önemli olduğu konusunun Avrupa’da antropolojik açıdan

tartışılmasına sebebiyet vermiştir.

81

Bunun dışında Yunan mitolojisinde Zeus’un kardeşi Hera ile ev-

lenmek için babası Uranus’u öldürmesinin hikâyesi vardır.

82

Yunan edebiyatında Sophocles, ensest trajedisini şiirsel olarak

şöyle ifade etmiştir:

“Dö

ş

ek limand

ı

r insana

Do

ğ

du

ğ

un dö

ş

ek gerde

ğ

in oldu,

Anan avrad

ı

n oldu.

Hem bebek hem baba

Ayn

ı

ş

ekte”

“Şu nesle bakın: “Babalar, kardeşler, oğullar, karılar, analar hep birbirine

karışmış tohumlar. Sözü eyleminden çirkin ayıplar.”

81

POLAT,

“Aile İçi Cinsel İstismar: Ensest”

; BARAN/ERBAYDAR, s. 2.

82

TUĞRUL, s. 21.