

TBB Dergisi 2013 (106)
Şura GENÇ / Seçil COŞKUN
241
kraliçe Jacosta’nın oğludur. Louis, kâhinden oğlunun kendisini öldü-
receğini ve annesiyle evleneceğini öğrenir. Oğlu doğunca topuklarına
bir diken batırarak ölmesi için Citnaeran dağına bırakır. Fakat çocuğu
Korentli bir çoban bulur ve Korent kralı Polybusa gönderir. Çocukları
olmayan Polybus ve eşi Merope Oidipusu evlat edinirler. Oidipus deli-
kanlılık çağına gelince sokakta bulunmuş bir çocuk olduğunu öğrenir.
Buna inanmayan Oidipus, Apollo’dan ana-babasının kim olduğunu
sorar. Apollo ona kaderinde babasını öldürmek ve annesiyle evlenmek
olduğunu söyler. Oidipus, Apollo’nun Polybus ve Menape’yi kastetti-
ğini zanneder. Onları terk eder ve yolda bir kavgaya tutuşur. Louisa’yı
öldürür, Louisa gerçek babasıdır. Thebes şehrine gider. Şehrin bilme-
cesini çözerek şehri zalim Sphynxten kurtarır. Mükâfat olarak Thebes
halkı onu kral ilan eder ve kralın dul karısı Jacosta ile büyük bir törenle
evlenir. Jacostanın Oidipustan 4 çocuğu olur. Günün birinde Oidipus
gerçeği öğrenir. Jacosta kendini asar. Oidipus da babasını öldürmenin
ve annesiyle evlenmenin cezasını kendi elleriyle vererek gözlerini kör
eder ve kızı Antigone ile birlikte şehirden kovulur. Böylece “Oidipus
Kompleksi”,
ensest ilişki bakımından kadın ile oğlu arasında bir kan
bağının mı yoksa yasal bir bağın mı (evlat edinme, üvey annelik, üvey
babalık) önemli olduğu konusunun Avrupa’da antropolojik açıdan
tartışılmasına sebebiyet vermiştir.
81
Bunun dışında Yunan mitolojisinde Zeus’un kardeşi Hera ile ev-
lenmek için babası Uranus’u öldürmesinin hikâyesi vardır.
82
Yunan edebiyatında Sophocles, ensest trajedisini şiirsel olarak
şöyle ifade etmiştir:
“Dö
ş
ek limand
ı
r insana
Do
ğ
du
ğ
un dö
ş
ek gerde
ğ
in oldu,
Anan avrad
ı
n oldu.
Hem bebek hem baba
Ayn
ı
dö
ş
ekte”
“Şu nesle bakın: “Babalar, kardeşler, oğullar, karılar, analar hep birbirine
karışmış tohumlar. Sözü eyleminden çirkin ayıplar.”
81
POLAT,
“Aile İçi Cinsel İstismar: Ensest”
; BARAN/ERBAYDAR, s. 2.
82
TUĞRUL, s. 21.