

Ensest
238
sebeplerden bir tanesi de onun aile kurumunu yok etmesi ve akraba-
lığın rolünü belirsizleştirmesidir. Bundan dolayıdır ki ensest, Tevrat
pasajlarında üzerinde uzunca durulan bir suçtur.
“Lut Soar’da kalmak-
tan korkuyordu. Bu yüzden iki kızıyla kentten ayrılarak dağa yerleşti, onlarla
birlikte bir mağarada yaşamaya başladı. Büyük kızı küçüğüne, babamız yaşlı,
dedi. Dünya geleneklerine uygun bir biçimde burada bizimle yatacak bir erkek
yok. Gel babamıza şarap içirelim soyumuzu yaşatmak için onunla yatalım.
O gece babalarına şarap içirdiler. Büyük kız gidip babasıyla yattı. Ancak Lut
farkında değildi. Ertesi gün büyük kız küçüğüne, dün gece babamla yattım,
dedi. Bu gece de ona şarap içirelim. Soyumuzu yaşatmak için sen de onun-
la yat. O gece babalarına şarap içirdiler ve küçük kız babasıyla yattı. Ama
Lut yine farkında değildi. Böylece Lut’un iki kızı da öz babalarından hami-
le kaldılar.”
Yaratılış bölümünde geçen bu pasajlar, Lut peygamberin
sarhoşken kızlarının onunla kurduğu cinsel ilişkiden söz etmektedir.
Yahudi kültüründe yasak olmasına rağmen kızların peygamber olan
babalarıyla cinsel temasa geçmesi doğrusu çok şaşırtıcıdır. Tüm ahlâk
ilkelerince ve dinlerce bir tabu olan yakın akraba cinselliğinin burada
çok rahatça çiğnenmesi tuhaftır. Çünkü bir peygamberin sarhoş olup
kızları tarafından cinsel ilişkiye maruz kalması pek doğal ve uygun
olan bir davranış değildir. Bu olay, insanların geldiği noktayı göster-
mesi bakımından dikkate değerdir. Çünkü bir tabu yıkılmış ve tabiat
kanunlarına ters davranılmıştır.
72
Eski Ahit’te anne babayla cinsel ilişkiye girme eylemi o kadar “iğ-
renç bir suç” olarak görülmüştür ki ölümle cezalandırılmıştır. Yine bir
adam hem kızı hem de kızının annesiyle evlenirse üçü de yakılmak su-
retiyle ölümle cezalandırılmıştır. Görüldüğü üzere, Yahudi kültüründe
ensest, çok şiddetli yaptırımlara tâbi tutulmuştur. Aksi halde toplum çö-
kecek ve başıboşluk Tanrısal yasaları amaçsız ve işlevsiz bırakacaktır.
73
Ensest, sadece aralarında kan bağı bulunan kimseler arasında cin-
sel istek duyulması şeklindeki kaba biçimiyle karşımıza çıkmaz. En-
sest sevgi, bir simge olarak da düşünülebilir; bir yabancıyı yani aileden
olmayan kan bağıyla veya daha önceki yakın ilişkilerle bağlı olunma-
yan bir insanı sevemeyişi simgeler. Ona, yabancı korkusu (xenefobi),
nefret ve yabancıya güvensizlik tanımlamaları yakıştırılabilir. Ensest,
72
SÜMER, s. 110-111.
73
SÜMER, s. 112-114.