Background Image
Previous Page  239 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 239 / 473 Next Page
Page Background

Ensest

238

sebeplerden bir tanesi de onun aile kurumunu yok etmesi ve akraba-

lığın rolünü belirsizleştirmesidir. Bundan dolayıdır ki ensest, Tevrat

pasajlarında üzerinde uzunca durulan bir suçtur.

“Lut Soar’da kalmak-

tan korkuyordu. Bu yüzden iki kızıyla kentten ayrılarak dağa yerleşti, onlarla

birlikte bir mağarada yaşamaya başladı. Büyük kızı küçüğüne, babamız yaşlı,

dedi. Dünya geleneklerine uygun bir biçimde burada bizimle yatacak bir erkek

yok. Gel babamıza şarap içirelim soyumuzu yaşatmak için onunla yatalım.

O gece babalarına şarap içirdiler. Büyük kız gidip babasıyla yattı. Ancak Lut

farkında değildi. Ertesi gün büyük kız küçüğüne, dün gece babamla yattım,

dedi. Bu gece de ona şarap içirelim. Soyumuzu yaşatmak için sen de onun-

la yat. O gece babalarına şarap içirdiler ve küçük kız babasıyla yattı. Ama

Lut yine farkında değildi. Böylece Lut’un iki kızı da öz babalarından hami-

le kaldılar.”

Yaratılış bölümünde geçen bu pasajlar, Lut peygamberin

sarhoşken kızlarının onunla kurduğu cinsel ilişkiden söz etmektedir.

Yahudi kültüründe yasak olmasına rağmen kızların peygamber olan

babalarıyla cinsel temasa geçmesi doğrusu çok şaşırtıcıdır. Tüm ahlâk

ilkelerince ve dinlerce bir tabu olan yakın akraba cinselliğinin burada

çok rahatça çiğnenmesi tuhaftır. Çünkü bir peygamberin sarhoş olup

kızları tarafından cinsel ilişkiye maruz kalması pek doğal ve uygun

olan bir davranış değildir. Bu olay, insanların geldiği noktayı göster-

mesi bakımından dikkate değerdir. Çünkü bir tabu yıkılmış ve tabiat

kanunlarına ters davranılmıştır.

72

Eski Ahit’te anne babayla cinsel ilişkiye girme eylemi o kadar “iğ-

renç bir suç” olarak görülmüştür ki ölümle cezalandırılmıştır. Yine bir

adam hem kızı hem de kızının annesiyle evlenirse üçü de yakılmak su-

retiyle ölümle cezalandırılmıştır. Görüldüğü üzere, Yahudi kültüründe

ensest, çok şiddetli yaptırımlara tâbi tutulmuştur. Aksi halde toplum çö-

kecek ve başıboşluk Tanrısal yasaları amaçsız ve işlevsiz bırakacaktır.

73

Ensest, sadece aralarında kan bağı bulunan kimseler arasında cin-

sel istek duyulması şeklindeki kaba biçimiyle karşımıza çıkmaz. En-

sest sevgi, bir simge olarak da düşünülebilir; bir yabancıyı yani aileden

olmayan kan bağıyla veya daha önceki yakın ilişkilerle bağlı olunma-

yan bir insanı sevemeyişi simgeler. Ona, yabancı korkusu (xenefobi),

nefret ve yabancıya güvensizlik tanımlamaları yakıştırılabilir. Ensest,

72

SÜMER, s. 110-111.

73

SÜMER, s. 112-114.