Background Image
Previous Page  243 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 243 / 473 Next Page
Page Background

Ensest

242

Sofokles

’in anlatmaya çalıştığı aslında, klasik ve edebi bir yapıtta

yer bulan ensestin, ince bir resmi ve sonucunda acı sızlanışın üsluplu

ifadesidir.

83

Ensest ilişkinin mitolojik boyutunda dikkatimizi çeken şey, ensest

ilişkiye bilerek ya da bilmeyerek giren tanrı-yarı tanrıların yaptıkları

cürümleri öğrendiklerinde çoğunun kendilerini cezalandırmalarıdır.

Tüm kültürlerde ve normlarda ensest ilişkiye giren özneler, tanrı-yarı

tanrılar suçluluk duygusuna kapılmakta, işledikleri cürmün ağır acı-

sıyla kıvranmaktadırlar.

84

C. Edebiyat, Tiyatro ve Sinema

Tüm gerçekliğiyle yaşanan ensest, edebiyat ve sanatta da yankısı-

nı bulmuştur:

Ensest türü evlilik şeklinin halk hikâyelerimizdeki görüntüsü ol-

dukça farklı bir durum arz etmektedir:

85

Seyfülmülk hikâyelerinin iki ayrı sahadan derlenmiş kısımların-

da karşımıza çıktığı üzere söz konusu unsur kayınvalidenin, damat

adayına âşık olması şeklindedir. Nitekim ünlü Türkmen Şairi Magru-

pı tarafından tasnif edilen “Seypelmelek -Medhalcemal” adlı hikâyede

Medhalcemal nice maceralardan sonra kendisini bulan ve onunla ev-

lenmek isteyen Seypelmelek’i önce annesiyle tanıştırmak ister. Ancak

damadını gören Gü1zarpıran ona âşık olur.

Kayınvalidenin veya babaannenin damadına âşık olması, hikâyede

de evlilikle sonuçlanmaz. Zira geleneksel Türk aile yapısında böyle bir

şey, yoktur. Evladın sözlüsü, nişanlısı ya da eşi de evlat telakki edilir.

O yüzden böyle bir motifin, evlilikle sonuçlanmaması, normaldir.

Seyfülmülk hikâyelerinde karşılaştığımız üzere annenin damadı-

na âşık olması Türkmenlerde kızı tarafından eleştirilir. Çağataylarda

ise böyle bir uyarıya gerek kalmaz. Çünkü hikâyelerde yer alan ka-

83

SÜMER, s. 109, 113.

84

SARI, s. 18.

85

KÖSE, Nerin,

“Ensest Evliliğin Türk Halk Hikâyelerindeki İzleri”,

Tarih İncelemeleri

Dergisi XI, s. 149, 160