Background Image
Previous Page  237 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 237 / 473 Next Page
Page Background

Ensest

236

VII. DİNSEL MOTİFLERDE, MİTOLOJİDE, SANATTA ENSEST

A. Kitab-ı Mukaddes’te Cinsel Motifler

Cinsellik dünyaya gözünü açmış her insanın bir şekilde tesadüf

ettiği önemli ve en temel ihtiyacı olarak vazgeçilemez bir olgudur.

Cinselliğin sınırları geniş olduğundan ona bir sınır çizmek ve belli bir

perspektiften bakmak gerekir. Dinlerin de bu olguya uzak kalması dü-

şünülemez. Bu bağlamda cinselliğin ne olduğu ve nereye kadar oldu-

ğunu belirlemek için onu iki semavi din ekseninde incelemek gerekir.

Eski Ahit’te

65

, evlilik dışı ve aşırı olan tüm ahlâksızlıklar cinsel sap-

ma kategorisine koyulmuştur ve cinsel sapma olarak belirtilen davra-

nışlar içersinde ensest (yakın akraba ile cinsel ilişki) de sayılmıştır.

66

Ensest, yakın akraba arasında yaşanan cinselliktir. Bu anlayışa

göre toplumda bazı yakın akrabalar arasında cinsel ilişki yasaklanmış-

tır. Böyle bir yasaktan dolayı akraba olan kişiler asla birbiriyle evle-

nemezler. Ensest olayı ilkel kabilelerden beri var olan bir totem anla-

yışıdır. Buna göre tek ve aynı bir totem grubunun üyeleri, aralarında

cinsel ilişkide bulunamaz ve dolayısıyla birbirleriyle evlenemezler. Bu

egzogami yasasıdır. Yasaya göre ancak dışarıdan evlenilmelidir.

67

Annelik yapan kişiye ya da onun yerini alan şeylere -kana, aileye,

kabileye- bağlı kalma eğilimi her kadının ve erkeğin içinde doğuştan

getirdiği bir özelliktir. Fakat bu özellik aile kurumunu belirsizleştirdi-

ği hatta ortadan kaldırdığı için birçok din tarafından yasaklanmıştır.

En başta semavi dinler, ensesti şiddetle kınamış ve ret etmişlerdir. Bir

ailede anne, baba ve çocukların cinsel kimliği birbirinden tamamen ay-

rıdır. Herkes kendi cinsel ve ruhsal kimliği oranında kendini tanımlar

ve ona göre yaşar. Oysa bir ailede ensest olayının yaşanması aile birey-

lerinin cinsel kimliğine saldırıdır. Bu yüzden dinler, ensesti çirkin ve

tutarsız bir davranış olarak kabul ederler.

68

İnsanların niçin bu cinsel sapmanın peşinde koştuğu konusunda

Eski Ahit şu açıklamayı getirmiştir: İlk insanların sayı olarak az olma-

65

Eski Ahit; Kitab-ı Mukaddes’in ilk bölümünü oluşturan 39 kitaba verilen isimdir. Tevrat

ve Zebur’u da kapsamaktadır.

66

SÜMER, s. 100.

67

SÜMER, s. 102.

68

SÜMER, s. 107.