

Ensest
236
VII. DİNSEL MOTİFLERDE, MİTOLOJİDE, SANATTA ENSEST
A. Kitab-ı Mukaddes’te Cinsel Motifler
Cinsellik dünyaya gözünü açmış her insanın bir şekilde tesadüf
ettiği önemli ve en temel ihtiyacı olarak vazgeçilemez bir olgudur.
Cinselliğin sınırları geniş olduğundan ona bir sınır çizmek ve belli bir
perspektiften bakmak gerekir. Dinlerin de bu olguya uzak kalması dü-
şünülemez. Bu bağlamda cinselliğin ne olduğu ve nereye kadar oldu-
ğunu belirlemek için onu iki semavi din ekseninde incelemek gerekir.
Eski Ahit’te
65
, evlilik dışı ve aşırı olan tüm ahlâksızlıklar cinsel sap-
ma kategorisine koyulmuştur ve cinsel sapma olarak belirtilen davra-
nışlar içersinde ensest (yakın akraba ile cinsel ilişki) de sayılmıştır.
66
Ensest, yakın akraba arasında yaşanan cinselliktir. Bu anlayışa
göre toplumda bazı yakın akrabalar arasında cinsel ilişki yasaklanmış-
tır. Böyle bir yasaktan dolayı akraba olan kişiler asla birbiriyle evle-
nemezler. Ensest olayı ilkel kabilelerden beri var olan bir totem anla-
yışıdır. Buna göre tek ve aynı bir totem grubunun üyeleri, aralarında
cinsel ilişkide bulunamaz ve dolayısıyla birbirleriyle evlenemezler. Bu
egzogami yasasıdır. Yasaya göre ancak dışarıdan evlenilmelidir.
67
Annelik yapan kişiye ya da onun yerini alan şeylere -kana, aileye,
kabileye- bağlı kalma eğilimi her kadının ve erkeğin içinde doğuştan
getirdiği bir özelliktir. Fakat bu özellik aile kurumunu belirsizleştirdi-
ği hatta ortadan kaldırdığı için birçok din tarafından yasaklanmıştır.
En başta semavi dinler, ensesti şiddetle kınamış ve ret etmişlerdir. Bir
ailede anne, baba ve çocukların cinsel kimliği birbirinden tamamen ay-
rıdır. Herkes kendi cinsel ve ruhsal kimliği oranında kendini tanımlar
ve ona göre yaşar. Oysa bir ailede ensest olayının yaşanması aile birey-
lerinin cinsel kimliğine saldırıdır. Bu yüzden dinler, ensesti çirkin ve
tutarsız bir davranış olarak kabul ederler.
68
İnsanların niçin bu cinsel sapmanın peşinde koştuğu konusunda
Eski Ahit şu açıklamayı getirmiştir: İlk insanların sayı olarak az olma-
65
Eski Ahit; Kitab-ı Mukaddes’in ilk bölümünü oluşturan 39 kitaba verilen isimdir. Tevrat
ve Zebur’u da kapsamaktadır.
66
SÜMER, s. 100.
67
SÜMER, s. 102.
68
SÜMER, s. 107.