

TBB Dergisi 2013 (107)
Banu ŞİT KÖŞGEROĞLU
167
sınırlayıcı düzenlemeler arasında m. 34’de yer alan bazı hükümler
de dikkat çekmektedir. Hakem kararının verilmesine ilişkin bu mad-
dede, hakem kararının konusu tespit edilmiş; ayrıca örneğin ceza-
landırıcı tazminata hükmedilemeyeceği belirtilmiştir. Aynı maddede
hakem kararının tenfizine ilişkin ayrıntılı bir düzenleme de getirilmiş
ve tenfiz için belli süreler geçmedikçe ve kararın iptali, gözden geçi-
rilmesi istenmediği takdirde veya bu süreçler tamamlandıktan sonra
başvurulabileceği öngörülmüştür.
Görüldüğü üzere, ABD’nin (2004 ve) 2012 model anlaşması,
uyuşmazlık çözümüne ilişkin düzenlemesi itibariyle de, geleneksel
ikili yatırım anlaşmalarından ayrılmaktadır
67
. Zira geleneksel ikili yatı-
rım anlaşmalarında yer alan ve yatırımcı ile ev sahibi devlet uyuşmaz-
lıklarının tahkim yoluyla çözümüne ilişkin genel düzenleme getiren
hükümlerde, hangi uyuşmazlıkların ilgili anlaşma kapsamında tah-
kime götürülebileceği belirtilmediği gibi, hakemlerin yetkisine ilişkin
sınırlamalar da genellikle bulunmamaktadır. Bu anlaşmalarda tahkim
sürecine, sürecin şeffaflığına, hakem kararına ve kararın tenfizine iliş-
kin düzenlemelere de rastlanmamaktadır.
Türkiye’nin model anlaşma taslağı’nda yer alan yatırımcı-ev sa-
hibi devlet uyuşmazlıklarının çözümüne ilişkin m. 10 hükmü bu açı-
dan ele alındığında, daha çok geleneksel ikili yatırım anlaşmalarındaki
uyuşmazlık çözümüne ilişkin hükümlere benzer bir görünüm sergile-
mektedir. Söz konusu hükümde, pek çok ikili yatırım anlaşmasında
olduğu gibi
68
, “yatırımla ilgili” uyuşmazlıkların
69
tahkime götürülebi-
leceği öngörülmüş; hangi uyuşmazlıkların yatırımla ilgili sayılacağı ve
dolayısıyla anlaşma kapsamında tahkime götürülebileceği konusunda
bir açıklık getirilmemiştir. Ancak aynı maddenin devamında, sadece
doğrudan doğruya yatırım etkinliklerinden doğan uyuşmazlıkların
67
Kanada’nın 2004 model anlaşması da geleneksel ikili yatırım anlaşmalarına kıyas-
la ayrıntılı ve kapsamlı bir düzenleme getirmekte ve ABD’nin model anlaşmasına
benzer hükümler içermektedir.
68
Bkz. Almanya’nın 2008 Model İkili Yatırım Anlaşması m. 10/1; Fransa’nın 2006
Model İkili Yatırım Anlaşması m. 7/1.
69
Türkiye’nin model anlaşma taslağı m. 10’da şu ibare ile uyuşmazlıklar belirtil-
miştir:
“[d]isputes between one of the Contracting Parties and an investor of the other
Contracting Party, in connection with his or her investment…”.