Background Image
Previous Page  196 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 196 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Seda YURTCANLI DUYMAZ

195

Sonuç

Katılımcı demokrasi anlayışını haklar aracılığıyla gerçekleştirmeyi

hedefleyen Aarhus Sözleşmesi’ne taraf olmayan Türkiye, son dönem-

lerde önemli çevresel sorunları beraberinde getirecek pek çok kararı

hayata geçirme çabası içerisindedir. Ancak kararların veriliş sürecin-

de yerel halkları, çevreci örgütleri sürece dâhil etmek istememektedir.

Bunu halkın bilgilendirilmesi aşamasını içeren çevresel etki değerlen-

dirme süreçlerinin ilgili projelerden muaf tutulmasından da anlaya-

bilmekteyiz. Her ne kadar çevre hakkı anayasal düzeyde tanımlansa

da usuli hakların eksikliği bu hakkın etkin şekilde uygulanmasını en-

gellemekte ve çevreci örgütlerin sürece dâhil olma mücadelelerinde

önemli müdahalelerle karşılaşmalarına sebep olmaktadır. Şu halde,

yalnızca anayasal düzeyde düzenlenen bir çevre hakkının varlığı ye-

terli olmamaktadır.

Çevresel demokrasiyi sağlayacak araçları düzenlemeyen ve seçim

programlarında çevresel politikalarını halka duyurmayan bir siyasi

iradenin çevre politikalarında çoğunluğu temsil ettiği iddiası yerinde

değildir. Sonuç olarak, Türkiye’de çevreci örgütlerin çevre yönetimi

sürecinde aktif ve nihai karar aşamasında etkin olabilmeleri için de-

mokratik katılım araçlarının belirlenmesi şarttır. Bu amaçla Aarhus

Sözleşmesi’ne taraf olmak atılacak önemli bir adım olarak nitelendi-

rilebilir.

KAYNAKLAR

Kitaplar:

KABOĞLU İbrahim, Çevre Hakkı, İletişim Yayınları, İstanbul, 1992.

KABOĞLU İbrahim, Çevre Hakkı, İmge Yayınları, Ankara, 1996.

KABOĞLU İbrahim, Anayasa Hukuku Dersleri,

Legal

, 8. Baskı, İstanbul, 2012.

KAPLAN Ayşegül, Küresel Çevre Sorunları Ve Politikaları,

Mülkiyeliler Birliği Vakfı

Yayınları

, Ankara, 1999.

KELEŞ Ruşen & ERTAN Birol, Çevre Hukukuna Giriş, İmge Kitabevi Yayınları, An-

kara, 2002.