

TBB Dergisi 2013 (107)
Seda YURTCANLI DUYMAZ
193
paylaşılan bilginin “etkin ve zamanında” paylaşılan çevresel bilgi ol-
duğunu beyan etmiştir.
76
Sözleşme katılım hakkını üç alt başlıkta incelemiştir: halkın belirli
faaliyetlere verilecek izne
77
ilişkin kararlara katılımı (madde 6); halkın
çevre ile ilgili plan, program ve politikalar ile ilgili kararlara katılımı
(madde 7) ve halkın idari düzenlemelerin ve/veya ciddi çevresel et-
kiler ortaya çıkarabilecek nitelikte ve genel olarak yasal bağlayıcılığı
olan normatif araçların hazırlanmasına katılımı (madde 8).
Katılım hakkının süjesi “halk”, “ilgili halk” ve “sivil toplum ör-
gütleri” olarak belirlenmiştir. “Belirli” faaliyetlere
78
izin verilmesi sü-
recine katılım bakımından hakkın öznesi, çevresel karar alma sürecin-
den somut olarak etkilenen veya etkilenmesi muhtemel veyahut bu
konuda bir menfaati söz konusu olan halk (“ilgili halk”) ile sınırlandı-
rılmıştır. Çevresel sorunların insanların çizdiği sınırlarla bağlı olmak-
sızın mekânsal yayılma gösterdiği düşünülürse bu sınırlandırmanın
çevreyi koruma adına yeterli olamayabileceği kanaatindeyim. Diğer
durumlarda ise herkesin sürece katılıma hakkına sahiptir çünkü çevre-
sel planlar, programlar, politikalar, yasal düzenlemeler genel menfaati
kapsamaktadır.
Sözleşme, katılım süreçlerini demokratikleştirmek ve bu hakkın
etkinliğini sağlayacak yöntemleri belirlemek konusunda, Sözleş-
meyle belirlenen yükümlülükler ve kurallara uygun olmak koşuluy-
76
Aarhus Sözleşmesi madde 6 fıkra 2.
77
Sözleşme Ek 1’de bu faaliyetler enerji sektörü; metallerin üretimi ve işlenmesi;
maden sanayi; kimya sanayi; atık yönetimi; atıksu arıtma tesisleri; kâğıt sanayi;
havaalanı, demiryolu ve karayolu inşaatı; liman inşaatı; ticari amaçlı petrol ve
doğalgaz çıkarma işlemleri; petrol ve doğalgaz boru hattı inşa etme; barajlar;
hayvan çiftlikleri vb. şeklinde sağılmıştır. Ancak eğer taraf devletler ulusal
güvenlik sebebiyle sayılan faaliyetler için katılım hakkını öngörmemişse veyahut
iç hukuklarında bunlardan başka faaliyetlerin izin sürecinde katılım hakkını
öngörmüşse bu düzenlemeler geçerliliklerini koruyacaktır.
78
Faaliyeti “belirli” olarak nitelendiren kriterin ne olduğu Sözleşmede belirtilmemiş-
tir. Bu faaliyetlerin iç hukuklar tarafından da öngörülebilir olması bu kriterin ta-
nımlanması bakımından taraflara takdir yetkisi verildiğini göstermektedir. Agnès
Michelot, “La Construction Du Principe De Participation: Réflexions Autour De
La Convention D’Aarhus Sur L’Accès À L’Information, La Participation Du Public
Au Processus Décisionnel Et L’Accès À La Justice En Matière D’Environnement”,
in
La Démocratie Environnementale Participation Du Public Aux Décisions Et Po-
litiques Environnementales,
Editions Universitaires De Dijon
, Dijon, 2009, s.20.